Viedumu Vietne ar Sandi

2011-07-5

Autovadītāja medicīniskās izziņas iegūšana

Filed under: Sadzīve — Sandis @ 23:57

Kā jau aktīvajiem jaunāko ziņu vērotājiem ir zināms, kāda augsti stāvoša policijas amatpersona pirms jāņiem skaļi samuldējās (vai arī tika interpretēta), ka visiem šoferiem tagad aktīvi līdzi jāvadā medicīniskā izziņa. Vēlāk šī informācija tika labota, ka pietiek, ja medicīniskā izziņas derīgums ir pierakstīts CSDD reģistrā un līdzi jāvadā tikai tad, ja nav ievietota. Klīst baumas, ka vajag arī tāpēc, ka esot principiālas autoritātes ar novirzēm.

Papildus skaļajiem trokšņiem publiskajā telpā policija sāka arī kampaņveidīgu naudas un automašīnu iekasēšanu. Sods par braukšanu bez medicīniskās izziņas ir 30 Ls, bet, ja tu esi apturēts šādā situācijā un automašīnā vienīgais vadītājs (bauma, ka arī jebkurā gadījumā), tad auto evakuē un tev vēl jāmaksā par automašīnas izpestīšanu. Bauma no kolēģiem bija tāda, ka viņiem pazīstams cilvēks esot tieši tā arī iekritis: sods esot bijis 40 Ls un auto evakuēts.

Es pats jau četrus ar pusi gadus braucu bez derīgas medicīniskās izziņas. Subjektīvos attaisnojumus nerakstīšu. Šajā laika posmā esmu arī vairākkārt apturēts un neviens zaļvestis pat nebija iedomājies man izteikt mazāko brīdinājumu šajā tēmā. Tagad viens beidzot saskatījis papildus normu, par ko iekasēt naudu un nupat aiziet dziesma par vispārēju sodīšanu. Savukārt, tas sekmējas acīmredzamā panikā – visi autovadītāji metas kārtot savas izziņas, izveidojot milzīgas rindas atbilstošajās ārstniecības iestādēs.

Tā nu es sagudroju, ka man arī ir nepieciešams atjaunot šo dokumentu arī saistībā ar gaidāmo autovadītāja tiesību apmaiņu pēc derīguma beigām. Esmu dzirdējis baumu, ka rudenī esot vislielākās rindas un būtu labi apmainīt vēl vasarā. Tuvākā iestāde manai darba vietai – Veselības Centrs 4, uz kurieni šodien arī sekmīgi devos un dokumentu ieguvu.

Viss pasākums likās liels blefs, cilvēku muļķība un naudas iekasēšana par gaisu. Es varētu izcelt vērtīgāko, ko var iegūt – novērtējumu par tagadējo redzes stāvokli. Viss pārējais var arī nebūt, tērē naudu un laiku, kā arī izskatās pēc depresīvas birokrātijas. Par visu pēc kārtas.

Par rindām. Jā, tās ir lielas, taču ar saprātu apejamas. Pēc VC4 mājaslapas datiem, autovadītāju konsīlijs sākas no 10:00, lai gan es tur ierados ~9:00 un cilvēki tur bija sēdējuši no 8:00 un daļu no speciālistiem izgājuši (kā sapratu, viss reāli sākas no ~9:00). Uz 9:00 ieradās arī lielākais vairākums (kopā ~30 cilvēki) un ieņēma rindu galvenokārt pie viena kabineta. Pašā sākumā tika iedalītas anketas, kurās bija norādīts kādi kabineti jāapmeklē – precīzi šādā secībā: 6, 5, 9, 14. Administratore vēl dažus naivākos iedrošina, ka “jāiet pēc kārtas”, kas automātiski tiek iztulkots par “tikai un vienīgi secīgi”, kas gan nav patiesība. 9. kabinets ir pats gala konsīlijs, kur jāiet beigās, bet 14. ir psihiatrs-narkologs, pie kura vēlams (kā izrādījās arī ne obligāti) iet pēc 5. kabineta apmeklēšanas, kur iedod apmaksājamos čekus. Mans haks bija ļoti vienkāršs. Kamēr lielais bars cilvēku stāvēja rindā uz “pirmo” kabinetu ar nr. 6, es aizgāju uz 5. un 14. kabinetiem ar krietni mazākām rindām, pēc kā lielākā daļa no rindā stāvošo bija iekārtojusies pie “otrā” kabineta ar nr. 5. Rezultātā man rindā uz kabinetu nr. 6 bija tikai laikam 3 cilvēki. Es nezinu, vai pavadītais laiks stunda trīsdesmit ir maz, bet mērot, ka es apsteidzu vairākus cilvēkus, kas tur jau bija bijuši no ~8:00, teiktu, tas tā izliekas.
Padoms par rindām: nākt agri, nesekot pūlim.

Par patērēto laiku pie speciālistiem. Visu cieņu šiem ārstiem kā profesionāļiem, taču tur pavadītais laiks man radīja ideju, kā to visu, iespējams, varētu krietni atvieglot gan laika, gan naudas ziņā. Piemēram, visīsākā vizīte man bija pie narkologa un psihiatra, kas izrādījās viens cilvēks un par kura pakalpojumiem es samaksāju 4 latus. Viņa sniegtais pakalpojums man izrādījās divi jautājumi (tātad, katrs 2 Ls vērts): “Vai Jūs esat psihiatriskās slimnīcas uzskaitē?” un “Vai Jūs esat narkoloģiskās slimnīcas uzskaitē?”. Brīnumaini, ka viņš noticēja manām atbildēm, kas, šoreiz, izrādījās patiesas. Tomēr, pat ja ārsts dalās ar slimnīcu 50% no saviem ienākumiem, ar 70 cilvēkiem dienā (vēlāk par to kāpēc 70) tiek nopelnīti 140 Ls (nedēļā 700, mēnesī ~2800). Par diviem jautājumiem ar subjektīvām atbildēm. Starp citu, viss šis konsīlija pakalpojums kopā man izmaksāja 15 latus.

Jau pie ģimenes ārsta man radās jautājums, kāpēc ievācamā informācija nav centralizēta. Atbilde drošvien ir faktā, ka, laikam, pacientu dati ir privāti un nav akumulējami vienviet, lai kāds neuzostītu tavas kaites. Kas, no otras puses, ir absurdi, jo CSDD uztur datubāzi ar derīgām medicīnas izziņām par veseliem cilvēkiem. Man radās vīzija, ka es varētu atnākt uz šādu te “ārstu konsīliju”, ar medicīnas čipkarti autorizēt ārstiem pieeju manai medicīnas informācijai filtrā “autovadītāja izziņa” un ārsti (vai pat pats CSDD) varētu pārliecināties gan par manu datu patiesumu, gan arī man nevajadzētu apmeklēt vairākus cilvēkus, kas man uzdotu jā/nē jautājumus un es par to maksātu salīdzinoši lielu naudu. Vismaz reģistram ar narkoloģijas un psihiatrijas slimnīcu uzskaites pacientiem ir jau reāli jābūt, jo kā savādāk to var saukt par “uzskaiti”. Šādā medicīnas datu reģistrā varētu arī ievadīt medicīniskās ziņas par mani, ko es pats atļauju. Tādā veidā es varētu izvairīties no konfidenciālas informācijas un padarīt ierobežoti pieejamu informāciju, kuru man ir nepieciešams parādīt citiem speciālistiem pēc manas atļaujas. Bet tas nu tāds sapnis, kas nav iespējams, jo kādam aizliegs pelnīt ar gaisu.

Apmeklētāju kultūra. Autovadītāji ir vairākumā, tāpēc priekšroka tiek dota tiem, kas nāk no darbavietas sūtītajām apskatēm. Tas vēl pagarina gaidīšanas laiku. Cilvēki ir jau tā nervozi un situāciju pasliktina gan tie, kas lien bez rindas, gan arī tie, kas skaļi ievieš savu kārtību. Tomēr lielākoties cilvēki ir draudzīgi un no viena vīra uzzināju, ka viņš jau nāk otro dienu, jo vakar (pirmdien), atnākot uz 13:00 (kad sākas autovadītāju konsīlijs), viņam priekšā jau esot bijuši 70 cilvēki un administratore neesot izsniegusi vairāk veidlapas. Kā sapratu, tad katru dienu ir ierobežots skaits veidlapu, pēc kurām regulē pacientu skaitu. Kad es atstāju VC4 telpas, cilvēku rinda jau gandrīz bija sākusi veidoties arī kāpņutelpā. Tāpēc esiet saprotoši un apzinaties, ko sagaidīt, ja atnāksiet tieši uz noteikto laiku vai vēlāk.

Jau pēcpusdienā mana derīgā medicīnas izziņa bija vērojama CSDD lapā. Vēl viena fīča, ko es izmantoju, bija medicīnas izziņas mērķa paplašināšana. Nezinu, vai to izmantošu, bet kāpēc nepaņemt ko vairāk, ja tas ir iespējams. Ar to es domāju medicīnas izziņu kategoriju mērķi. Ja tev ir B vai A kategorija, tad izziņu izsniedz uz 10 gadiem, savukārt ar C un D, laikam, izziņas derīguma termiņš būs tikai viens gads. Tā kā medicīnas iestāde nav CSDD, tad es varēju to pašu izziņu iztaisīt arī B1, BE, A1, A2, A kategorijām ar tādu pašu derīguma termiņu. Ja es izdomāšu kārtot moča tiesības, tad man vairāk nebūs jākārto medicīnas izziņa.🙂

Lai veicas ar kārtošanu interesentiem!
Bilde no Valsts policijas mājaslapas avota.

5 komentāri »

  1. Izrādās, ka pirms apmeklējuma esi saklausījies daudz baumas🙂

    Komentārs by laura — 2011-07-6 @ 8:46

  2. Njā, kad es mēģināju tikt pie apliecības pirms pāris gadiem, man gan tā narkoloģe vairāk jautājumus uzdeva, tādus kā `Vai tiešām negribētu pamēģināt ko palietot? Tas taču ir interesanti`.. Vairāk te –> http://oreman.wordpress.com/2009/08/26/jusu-prieksa-kugu-kapteinis Un, izrādās (spriežot pēc manis paša komentāra pie tā raksta), ka toreiz medicīniskā izziņa maksāja divas reizes dārgāk!

    Komentārs by OreMan — 2011-07-6 @ 10:20

  3. Kur tad ir tas viedums?

    1. Medicīnisko izziņu var saņemt pie sava ģimenes ārsta un nevajag iet uz maksas pakalpojumiem. Ja nav sava ģimenes ārsta tad nav ko čīkstēt.
    2. Medicīniskā izziņa ir vajadzīga tikai saņemot jaunu apliecību. Likums nosaka, ka tā ir jāveic reizi 10 gados un nav nekādi atkarīga no termiņa, kas norādīts uz medicīniskās izziņas. Ja ir kontrindikācijas, kas prasa biežāku “apskati” tad tas gan tiek norādīts, bet citādi B kategorijai tie ir 10 gadi.

    Komentārs by Specs — 2011-10-12 @ 13:56

    • Tie nav fakti. Man bija medicīniskā izziņa tikai “B” kategorijai uz 5 gadiem, tātad, pēc likuma man vajadzēja to kārtot divas reizes vienas apliecības derīguma laikā. Tāpat arī mans ģimenes ārsts neizsniedz šādas medicīniskās izziņas un tikai daži ģimenes ārsti to dara. Pieņemu, ka tikai dēļ kāda maksas līguma ar CSDD dēļ. CSDD medicīniskās izziņas dēļ ģimenes ārstus nemaina.

      Komentārs by Sandis — 2012-02-25 @ 23:03

      • Jā, iepriekšējai ģimenes ārtsts man izsniedza medicīnisko izziņu neko pat nepārbaudot, par 12 Ls. Viņam jau galvenais bija ka tik kaut ko parakstīt, kaut kur azizsūtīt. Viņš pats draudzējās ar alkoholu,tā ka bija labs arī narkologs.🙂 Bet diemžēl beidza savu praksi. Tagad ir cits ģimenes ārsts un nezinu, kā būs dabūt medicīnisko izziņu.

        Komentārs by He — 2012-03-27 @ 11:53


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Komentēt

WordPress.com blogs.

