Viedumu Vietne ar Sandi

2010-02-13

Windows 7 apskats

Filed under: Tech — Sandis @ 12:58

Windows 7 savā lietošanā ieguvu jau pasen, izmantojot Microsoft piedāvājumu studentiem saņemt bezmaksas programmatūras versijas. Atceros, ka ap oficiālo iznākšanas datumu parastajiem patērētājiem tīklā sāka parādīties Win7 apskati no dažādiem apskatniekiem. Es tos izlasīju, bet, lai gan tobrīd mans Win7 lietošanas stāžs bija jau kāds mēnesis, vēlarvien nejutos pietiekami “palietojis” šo operētājsistēmu, lai varētu pats sniegt kaut mazliet objektīvu novērtējumu. Kopš oktobra jau ir pagājuši vairāki mēneši, kā arī mans šīs operētājsistēmas lietošanas stāžs jau ir sasniedzis pusgadu. Varbūt tagad es varu sniegt mazliet objektīvāku ieskatu, kā Win7 programmatūra ir kalpojusi manām ikdienas vajadzībām.

Piezīme: es savā os lietošanas pagātnē esmu izlaidis Vista soli, aizstājot to ar FreeBSD, tāpēc man Aero bija wow. Viss apraksts ir subjektīvs un, ja realitāte izrādīsies daudz sūrāka vai saulaināka nekā te aprakstīts, tad zini, ka tā nav mana vaina, ka tu paļaujies uz citiem savā izvēlē, vai arī tev ir iespēja savu viedokli paturēt pie sevis.

Vispirms sākšu ar instalāciju. Tā ir ļoti viegla, krietni vieglāka par XP. Instalēt kaimiņam Vistu, manuprāt, bija ilgāks un mazlietiņ sarežģītāks process. Protams, unix saime atpūšas – lietotāju mīlulis Ubuntu prasa dziļākas zināšanas instalācijas procesā (disku partīcijas). Win7 instalēšana, rupji sakot, ir pietuvinājusies kārtībai ielikt disku un nospiest “Yes” (tiesa, vairākas reizes).

Pirmais iespaids – spīdīgs, smuks, jauns. Kādas grafikas, kādi efekti. Vēlarvien neesmu tos atslēdzis. Pirmā funkcionalitāte, ko iemēģināju, bija darbavirsmas tēmas nomaiņa. Nejauši sanāca, ielīdu pameklēt kā nomaina fona attēlu un, bāc, visa darbavirsmas tēma jau nomainīta. No otras puses, tas pat man šķita labāk, ka kāds ir pielāgojis visu darbavirsmu kādam noteiktam stilam, nevis man ir XP apakšējā poga ar programmjoslu* + kautkāds novilkts desktops. Protams, ka varēja mainīt krāsu, protams, ka bija arī speciālas programmas piedarēšanai, taču, vismaz, vairāk lietotāji tagad izvēlēsies nomainīt visu nevis tikai vienu no stila elementiem (parasti, darbavirsmas attēlu).

Tā kā man ir 64-bit versija, tad lielu pārsteigumu izraisīja mapes “Programm files” un “Programm files (x86)”. Ieraugot tās, man kļuva interesanti, kā gan Win7 izmantos šīs mapes un kā sadalīs programmas starp tām. Izrādās, ka mans sākotnējais pieņēmums par 32 bitu programmām iekš parastās un 64 bitu programmām iekš “x86” mapēm ir nepareizs. 32 bitu programmas tika liktas “x86” mapē, bet 64 bitu programmas tiek liktas parastajā mapē. Internetā pameklējot par šo fīču, atradu, ka M$ ir domājis “x86” mapi priekš 32 bitu programmām, kuras var palaist 64 bitu operētājsistēmā, lai varētu palaišanā izmantot pareizās dll bibliotēkas. Citējot forumu: “Programm files x86 – one of the more stupid names that Microsoft has invented!”

Kopējā lietojamība ir ļoti intuitīva. Piemēram, mana draudzene, kura ir “lietotājs parastais”, mierīgi orientējās saskarnē, lai gan tur nav “Start” poga un pēc XP nemaz neizskatās. Vienīgā lieta, kur es viņu neesmu pieķēris un secinu, ka pie tā varētu būt grūti pierast, ir cilņu princips programmjoslā. Atverot 2 vienādas programmas, viņas nerindojas programmjoslā kā atsevišķas rūtiņas. Tās ir apvienotas vienā, kas, manuprāt, ir ērti un pārskatāmi kategorizēts. Uzbraucot uz šāda apvienojuma, atverās papildus lodziņs ar maziem ekrānattēliem no programmu loga un, svētlaime, es varu aizvērt programmu tajā mazajā lodziņā uzreiz bez maksimizēšanas. Es nezinu par makiem, bet parastajiem nix/bsd pēc noklusējuma iestatījumiem neko tādu neesmu redzējis. Pēc mazas piešaušanās, es atzīstu šo funkcionalitāti par labu.

Kas man šķiet dīvaini (vēl nezinu vai nepatīkami) ir tie caurspīdīgie logi uz darbavirsmas. Kamēr es ar peli braukalēju pa mazo izvēlnīti, visa darbavirsma kļūst caurspīdīga, izgaismojot logu ēnas. Vēl neesmu iebraucis, kā man tas palīdz.

No vienas puses, visas ierīces, ko es ievietoju mātesplatē vai pieslēdzu pie datora, maģiski tiek atpazītas un es varu kasīt tikai vēderu. Automātiskā draiveru atpazīšana un novilkšana ir diezgan laba. No otras puses, pavisam savādāka situācija ir, piemēram, salviz, kuram Win7 nespēj atpazīt pat bezvadu tīkla karti, jo viņam nav interneta pieslēguma. Tātad, Win7 ir atkarīgs no interneta – ja ir pieslēgums, tad dzīvosi bez bēdām, ja nav, tad ar bēdām un tumsā.

Tīkla karšu iestatījumu lapa ir kļuvusi daudz grafiskāka un … dīvaināka. No vienas puses, vismaz prieks, ka salīdzinot ar XP, ir attēlots datoriņš strīpiņa savienojums strīpiņa zemeslode. Zem tā atrodas saraksts ar papildus funkcijām. Tā jau puslīdz izskatījās arī Vistā. Prieks ir par to, ka “lietotājam parastajam”, ja vien viņam ievajadzēsies te ievazāties, ir grafiskais attēlojums (teh.palīdzības dienestam vairs nav jāsaka “uzspied labo peles klikšķi, izvēlies properties…”, bet “uzspied uz soliņa”). Dīvaināka šī lapa ir, jo mana inituīcija vadoties pēc XP loģikas, nederēja. Dažas sīkas nianses (kuras vairs neatceros) man vajadzēja sameklēt internetā, jo es nespēju izdomāt, kur tas varētu atrasties.

OS ielāde ir ļoti ātra. Ja salīdzina, ka man uz viena un tā paša datora ir bijis uzstādīts Win XP un Win 7, tad, manuprāt, uz aci Win 7 ielādējas ātrāk. Un pavisam noteikti ātrāk par “jauno” (laikam 9.kautkas) Ubuntu, ja vien neizravē liekās palaižamās programmas un vēl “šo to”.

Win 7 man nav nokrešojis ne reizi. Pat ar VS profileri piedzenot pilnus visus 4 gb operatīvās atmiņas, es paralēli varēju laist citas programmas un strādāt ar viņām (bet ne ar VS😛 ).

Varbūt esmu knaps savā izvēlē, bet visas man vajadzīgās programmas strādā uz Win 7 un vienīgā nesaderīgā programma, ko esmu atradis, ir Access 97 (vajadzēja patestēt).

Uz nerviem krīt tas dialogs, kas prasa apstiprināt programmas palaišanu, ja viņa aiztiek, sistēmas prāt, svarīgus sistēmas datus. No vienas puses es varētu atslēgt to logu, bet no otras puses domājot, man patīk, ja es zinu, ka kāda progrmma taisās gramstīties gar visādām kritiskām vietām, it sevišķi, ja neesmu tādu palaidis. Vismaz es muļķīgi ceru, ka Win 7 logs mani informēs, ja kāds vīruss vai trojas zirgs tā darīs. Tieši tādas loģikas dēļ, katru reizi ieslēdzot datoru, man nākas apstiprināt, ka jā, Gigabyte programma, kas monitorē mātesplati, var tikt palaista. Kopumā šādi logi nerādās bieži, bet pieņemu, ka tie ir bezjēdzīgi “lietotājam iesācējam”, kādu ir vairākums, kas vienkārši spiež Yes visiem logiem, arī “format c:\”.

Kopvērtējums: Piesēžoties pie Win XP man nav īsti sajūtas, ka atgriežos pie kā sliktāka. Bet tas laikam tāpēc, ka Firefox logi uz abām sistēmām ir līdzīgi. Kad Win Xp bija top M$ sistēma, tad atgriezties pie Windows Me vai Windows 2000 bija kā apsēsties no mīksta ādas sēdekļa uz koka benķīša. Win 7 ar XP varētu tikt salīdzināts kā, piemēram, jauns auto modelis ar piecus gadus vecu auto modeli. 5 gadus vecs auto ir labs auto ar ko var veikt uzdevumus, lietot ikdienā, taču šai automašīnai nepiemīt tā elegance un jauda, kas ir jaunam auto. Jaunā auto fīčas ir mazliet labākas par vecā auto, taču vecais auto vēl neatpaliek tik daudz, lai varētu teikt, ka ir pilnīgi atpalicis.

Mans ieteikums, ja šaubies un vēlies Windows: Ņem ciet, nenožēlosi, jaunā 7 versija ir ar krietni vairāk plusiem nekā mīnusiem. Ja žēl naudas vai ir kauns būt pirātam, pamēģini Ubuntu.

* angliski “taskbar”

5 komentāri »

  1. Aizmirsi pašu galveno, pastāstīt, kas pa Win7 versiju tev ir😉
    Es esmu pretējās domās, jo vairāk lietojot Win7 man gribās atgriezties pie WinXP…

    Komentārs by salviz — 2010-02-13 @ 15:26

  2. Nu, nesādēsim arī koka beņķīšus! Koks ir varen ērts kā materiāls, koka mēbeles var izskatīties gaumīgi, nav arī nemaz tik lētas un sēdēšana uz cietāka pamata var būt veselīgāka!
    Mani mulsināja Tavs izbrīns par “Program Files (x86)” lietošanu.

    Komentārs by cuu508 — 2010-02-14 @ 15:26

    • Pēc mana raksta izlasīšanas vismaz vēl viens cilvēks izteicās, ka nav zinājis par “x86” nozīmi un arī bija pieturējies versijai, ka tur tiek kopētas 64bit programmas.

      Komentārs by Sandis — 2010-02-14 @ 23:20

  3. Hello!
    Interesanti, bet re kā man gadījās. Jauns dators, ar jaunu Win7 64bit, un HP printeris kuram līdzi nebija draiveri priekš win 7 (nu tā gadījās, ka ātrumā nepārbaudīju), Win7 nekādi nevarēja palīdzēt, labi, ka HP mājaslapā draiveru pakete ir pieejama un uz šī datora viss darbojas. Dīvainības sākās, kad šo printeri gribēju uzinstalēt kā tīkla printeri uz citām mašīnām ar XP 32 bit, nekā, vienīgā iespēja bija ievietot šājās mašīnās inatalācijas disku tad aizgāja. Win7 it kā ir iespēja pievienot dažādu veidu draiverus, bet tas neizdevās. Mums stāv arī vēl PC ar Win 98, tā teikt vēsturiski izzinošiem nolūkiem, tad nu šīs platformas savā starpā nekomunicē vispār. Ar XP tā nebija.
    par Vistu varu piekrist, bija XP un palika XP izlaidu šo posmu.
    Protams ja vajadzēs jaunu datoru ņemšu ar Win7, bet šobrīd ar XP arī var visu izdarīt. Kā saka par automašīnām “ar krāsu jau nebrauc” jo tā nekādi neietekmē pārvietošanos :)))

    Komentārs by Alre — 2010-02-15 @ 10:28


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Komentēt

Create a free website or blog at WordPress.com.

