Viedumu Vietne ar Sandi

2009-07-5

E-Talons un skaistas acis

Filed under: Sadzīve — Sandis @ 14:20

Jaunā Ušakova/Šlesera Rīgas domes saimniekošana ir tikko tikai sākusies, bet jau parādās jaunas idejas. Viena no tām, publicēta rakstā “Rosina paaugstināt braukšanas maksu Rīgā nedeklarētajiem iedzīvotājiem“. Īsumā doma ir tāda – visiem, kas nav deklarēti Rīgā un nemaksā ienākuma nodokli pilsētai, jāmaksā vairāk par braukšanu sabiedriskajā transportā. Ja reiz Rīgas dome dotē Rīgas Satiksmi ar 50 miljoniem gadā, tad nav jāmaksā par iedzīvotājiem, kas nemaksā nodokļus Rīgas domei, vai arī apkārtējām pašvaldībām ir jāpiedalās dotācijā.

Pirmkārt, es esmu Rīgā nedeklarēts un sabiedrisko transportu lietojošs cilvēks.

Otrkārt, ir pilnīgi muļķīgi argumentēt dotācijas vajadzību izejot no ienākuma nodokļa. Par to arī sīkāk tālāk.

Par izmaksām.

Ja man, kā strādājošam iedzīvotājam palielinās braukšanas maksu sabiedriskajā transportā, tad es sākšu rēķināt vai man nav pieejams izdevīgāks braukšanas veids – piemēram, ar auto. Šobrīd, ceļš līdz darbam vienā virzienā aizvedot arī savu meiteni sanāk aptuveni 12-15 kilometri. Ar sava auto degvielas patēriņu 7,5 litri uz 100 km un benzīna cenu ~0,73, pēc maniem aprēķiniem ((7,5*0,73)/100) ir aptuveni seši santīmi kilometrā, neņemot vērā pilsētas satiksmi. Tātad, 12-15 kilometri maksā 66 līdz 82 santīmus pie ideāliem apstākļiem. Summa var izaugt arī līdz latam, ja ir sastrēgumi, taču es šaubos vai normāli pārsniedz 90 santīmus. Vienas dienas brauciens diviem cilvēkiem izmaksā no 1,32 latiem līdz 2 latiem.

Uz darbu, savukārt, iet tikai viens tiešais sabiedriskais transports reizi stundā. Ja to nokavē, tad jābrauc ar diviem sabiedriskajiem. Tātad izmaksas nepērkot mēnešbiļetes vai kādas citas personalizētās biļetes ir no 1 lata līdz 2 latiem dienā. Ja pērk biļetes ar konkrētu braucienu skaitu, tad ir jāmaksā ~40 santīmus par biļeti un, sekojoši, dienas izmaksas ir 80 santīmi līdz 1,6 latiem. Man šobrīd ir personalizētā studenta biļete, kas maksā 11,7 latus visiem tramvajiem. Tās nestudentu versija maksā 11,4 latus tikai vienam maršrutam darba dienām, vai 17,8 latus visiem maršrutiem tikai darba dienām, vai 15,6 lati visām dienām vienā tramvajā, vai 23,3 latus vienam veidam visiem maršrutiem visām dienām. Ja izmantoju tikai darba dienu braukšanu, tad pēc formulas (X/(Y*2)), kur x – biļetes cena un y – dienas no 21 līdz 23, aptuveni mēneša biļete studentam, kas brauc uz darbu darba dienās ar vienu transportlīdzekli un atpakaļ maksā aptuveni 26 santīmus par dienu. Attiecīgi pārējām nosauktajām biļetēm summas ir aptuveni 26, 40, 35 un 52 santīmi. Ja brauc variantā “visi maršruti”, tad pastāv iespēja arī nokavēt šo vienu maršrutu un braukt kopumā ar 4 transportlīdzekļiem, kas naudas izteiksmē uzlabo izdevīgumu par biļeti, taču samazina komfortu, jo nu jāpārsēžas pa ceļam.

Man kā studentam šobrīd ir ļoti izdevīgi izmantot studenta biļeti, jo es varu veikt krietni vairāk braucienus ar sabiedrisko transportu, piemēram, papildus no darba uz augstskolu un atpakaļ. Ja es būtu tikai strādājošais, man nāktos izvēlēties starp punktualitāti un variēšanas spēju – ja spēj būt punktuāls, tad kopumā ļoti ierobežota biļete ir izdevīga. Taču darba ritmu, aizķeršanos un citus neparedzētus apstākļus, kā, piemēram, vajadzību kautkur doties, nevar paredzēt, tāpēc saprātīgi būtu ņemt dārgākās variējošās biļetes. Bet… tas viss ir ņemts vērā rēķinot viena cilvēka budžetu. Ja uz darbu brauc divatā, tad mēneša minimālais iespējamais rēķins par benzīnu – 29 lati ir labāks par divu mēnešbiļešu rēķinu visiem maršrutiem vienam transportlīdzeklim (46,6 lati) un krietni labāks par divu transportlīdzekļu visu maršrutu biļeti (2*36,7 = 73,4 lati). Braucot trijatā sabiedriskais transports vispār nobāl. Par izdevīgumu par braukšanu ar sabiedrisko tikai var sākt rēķināt, ja tiek iesaistītas studentu mēnešbiļetes vai mēnešbiļetes konkrētam maršrutam tikai darba dienām. Ja pa ceļam ar auto uz mājām vēl ir kāds lielveikals, tad sabiedriskais transports nobāl opciju priekšā. Toties, ja ir nepieciešams vairāk kā četras reizes katru dienu braukt apkārt pa pilsētu, tad sabiedriskais transports ir izdevīgāks. Bet cik bieži ir nepieciešams tā vizināties?

Secinājums: Palielinot sabiedriskā transporta izmaksas izdevīgums braucienam ar automašīnām tikai palielināsies un cilvēki nevis pirks sabiedriskā transporta biļetes, bet pārsēdīsies uz automašīnām. Rezultātā Rīgas Satiksme prasītu lielāku dotāciju pašvaldībai vai arī samazinātu (pasliktinātu) savus pakalpojumus, “nabadzīgie rīdzenieki” finansētu RS vairāk nekā iepriekš un papildus dzīvotu lielāku izplūdes gāzu vidē.

Par organizāciju.

Rīgas Satiksme nesen izcēlās ar izteikumiem, ka grāmatvedis vai atbildīgā persona ir kļūdījusies skaitot naudu par 7 miljoniem latu, jo esot nepareizi aprēķināts pārskaitot no Eiro valūtas. Kādas ir garantijas, ka iestāde, kura pat dotēta veic pasažieru pāvadājumus tādā pašā cenā, kā braucot ar privāto automašīnu, nav kļūdījusies arī citās summās? Kāds ir pamatojums šīs dotācijas izlietojumam? No pirmā acu uzmetiena liekas, ka Rīgas Satiksmes uzņēmums veic diezgan apšaubāma izdevīguma pasažieru pārvadājumus – vai tad jēdzīgumam braucot vienlaikus trīsdesmit un vairāk cilvēkiem ar vienu transporta līdzekli, kuru var darbināt elektromotors, nav samazināt individuālas personas izdevumus par vienu braucienu?

Nav divu domu, ka fakts, ka ārzemēs biļetes sabiedriskajā maksā vēl vairāk, ir patiess. Piemēram, tajā pašā Berlīnē vienreizējā biļete maksā 2,1 eiro (~1,5 latus). Taču mēneša biļete visiem transportiem maksā 33,5 eiro (23,45 latus) – līdzīga biļete Latvijā maksā 36,7 latus. Kā tad tā?

Es arī neesmu redzējis tik biežus un ilglaicīgus dažādu veidu remontus sabiedriskajam transportam ārpus Latvijas kā es to redzu šeit – nepārtraukti tramvaju sliežu ceļu remonti, trolejbusu un autobusu avārijas vilkšana, trolejbusu trošu remonts. Vai tas nozīmē, ka Rīgas Satiksmes apmaksātie darbi ir ar mazu atdevi vai krietni pārmaksāti?

Ja tiks ieviesta nodeva Rīgā nedzīvojušajiem, kā tas tiks realizēts praktiski? Es pieņemu, ka līdz šim mazskaitlīgie un ar uguni neatrodamie biļešu papildināšanas automāti aizies nebūtībā, jo automāts jau nemācēs atšķirt iedzīvotāju no nedzīvotāja. Vai tad, ja es caur aplinkus ceļiem iegūšu personalizēto talonu (piemēram, uz mēnesi pierakstoties Rīgā), attaisnosies ieguldītā nauda jaunu talonu veidu izgatavošanā?

Secinājums: lai nu kā, bet viss ož pēc parastā scenārija uzgrūst visu atbildību un maksāšanu nodokļu maksātājiem, izvairoties no reālo problēmu un naudas pārtērēšanas risināšanas.

Par cilvēkiem.

Rīgā dzīvo daudz iedzīvotāju un vēl jo vairāk strādā kādu darbu, atbraucot no kādas guļampilsētas, piemēram, Jelgavas, Ogres, Jūrmalas. Šobrīd tiek cūcīgi pateikts, ka mēs nevēlamies, lai jūs strādātu pie mums – mums ir savi džeki, kas dzīvo Rīgā un viņi ir pietiekami priviliģēti. Mana profesija ir pietiekami specifiska, lai es nevarētu atrast labu darbu ārpus Rīgas, taču ir profesijas, kur tām nav problēmu. Un var izrādīties, ka ikdienas izmaksu pacelšana dod pietiekami lielu neizdevīgumu strādāt Rīgā nekā kādā citā pilsētā, piemēram, savējā. Vai zaudēt nodokļus no uzņēmumu produktivitātes ir izdevīgāk nekā zaudēt nodokļus no ienākuma nodokļa?

Kādu aicinājumu es saskatu no šī priekšlikuma – pierakstīties Rīgā. Iespējams, man tas būtu vienkārši, taču kā tad ar personām, kas dzīvo ārpus Rīgas? Viņiem gan ir viena ziņa – nebrauciet uz Rīgu. Arī slavētā Park&Ride utopija sāk šķobīties – kāpēc vajag rūpēties par īpašu sistēmu, lai cilvēkiem, kas uz Rīgu brauc ar auto būtu vieglāk pārvietoties pa Rīgu, ja speciāli priekš viņiem tiek paceltas pārvietošanās izmaksas?

Visbeidzot, man pašam liekas, ka šāds priekšlikums netiks pieņemts un drīzāk ir žurnālistu uzpūsta pīle par kāda no deputātiem skaļiem priekšlikumiem preses konferencē. Tomēr, tas norāda uz bīstamiem pavērsieniem, pirmkārt jau biļešu cenu palielināšanas, jo Rīgas Satiksmes dotācija, visdrīzāk, tiks samazināta, ja reiz par tās lietderību ir sākuši šaubīties. Rīgas Satiksme, visdrīzāk, nespēs tikt galā ar dotācijas samazināšanu un optimizēt sevi, tāpēc ies vieglāko ceļu – pacels cenas.

8 komentāri »

  1. aprēķins ir aplams, jo ne jau tikai degviela ir jārēķina izdevumos (apdrošināšana, stāvvietas, remonti, vērtības krišanās utt.)

    Komentārs by sencis — 2009-07-5 @ 15:11

    • protams, ka ir arī nolietojuma amortizācija u.c. maksājumi, taču ir arī laika patēriņa starpība lietojot sabiedrisko un lietojot automašīnu. tāpat arī nevar sākt rēķināt visa gada apdrošināšanu pie ikdienas braukšanas, ja vēl bez darba braucu, piemēram, arī atpūsties pie jūras ar automašīnu. tas nav tik viennozīmīgi, tāpēc rēķināju tikai tekošajās benzīna izmaksās.

      Komentārs by Sandis — 2009-07-5 @ 15:19

    • apdrošināšana jau arī būtu jāmaksā tik pat, ja brauktu ar sabiedrisko, un tikai nedēļas nogalēs izbrauktu kaut kur ar auto…
      ja liek maksas stāvvietās, tad tāvvietas, protams, būtu jāierēķina, bet ja nelieto tās, tad nav arī ko rēķināt😀
      remonti iespējams būs biežāki, katrā ziņā parastās apkopītes, kā, piemēram, eļļas maiņu utt noteikti vajadzēja ierēķināt😉
      vērtība krītas arī pie mājas stāvot😛

      Komentārs by salviz — 2009-07-6 @ 9:43

  2. Viss ir normāli. Kā atbildes gājiems būs Ogres, Olaines, Ķekavas un pat Bauskas nedeklarēto personu caurbraukšanas caurlaide. Jeb vēl labāk – tieši Rīgā deklarēto…

    Komentārs by Wallaby — 2009-07-5 @ 16:36

  3. 1) Kāpēc nosaukumā minētas skaistas acis, bet rakstā ne?
    2) Vai, Tavuprāt, ir pieņemami uzskatīt case-INsensitive režīmu par noklusēto mainīgo pierakstā izteiksmēs? Tu to lieto tā, it kā tas patiešām būtu noklusētais režīms (jo nekur rakstā neatradu atsauci uz to, ka noklusētais – case-sensitive – režīms tiktu nomainīts ar šo), bet tai pat laikā taču saproti, ka pārsvarā Tavu blogu lasa C++-isti, kuriem, protams, pēc noklusēšanas viss šķiet, case-sensitive, un tiem šādu izteiksmju atšifrēšana varētu sagādāt problēmas..

    Komentārs by OreMan — 2009-07-5 @ 22:18

  4. Par rēķināšanu jau komentētāji izteicās – es vairāk vai mazāk piekrītu viņiem.

    Laika patēriņam arī ir vērtība – Latvijā braucieniem uz un no darba laika vērtība par h tiek rēķināta 30% apmērā no darba algas par h. Katram personīgi, protams, tas var būt vairāk un mazāk, bet precīzāk būtu, ja arī šo faktoru ietvertu aprēķinos.

    Par organizāciju – kaut kāds demagoģiski destruktīvs apraksts. Tāpat šķiet, ka drīzāk vajadzētu salīdzināt Berlīnes ABC par 88,50 EUR ar 36,70 Ls. Savukārt, ieviešana ir pavisam vienkārša – palielina tarifus par xx% un piešķir lielākas atlaides personalizēto viedkaršu īpašniekiem, kuri ir deklarējušies Rīgā.

    Par cilvēkiem – tāds arī ir aicinājums – vēlme papildināt Rīgas budžetu, jo īsti normāli tas nav, ka tiek izmantoti Rīgas resursi, bet tajā pašā laikā IIN iegūst kāda cita pašvaldība. Protams, konkrēti šis veids, kā to panākt, ir visai dīvains.

    Komentārs by MrSmith — 2009-07-6 @ 10:53

    • Berlīnes ABC ietver sevī krietni lielāku teritoriju nekā Rīga, tāpēc es ietvēru tikai Berlīnes AB teritoriju. ABC teritorija būtu tā kā sabiedriskais transports pa Rīgas centru un līdz Ogrei.

      Ja es uz mēnesi deklarēšos Rīgā, tad varēšu saņemt Rīgas personalizēto talonu, kurš man kalpos ilglaicīgi. Nākamajā mēnesī es aizreģistrēšos atpakaļ ārpus Rīgas un talons ar atlaidi man saglabāsies. Kāda jēga tērēt papildus naudu ieviešot vēl vienu individuālo talonu, kurš nepildīs savas funkcijas, jo nerīdzenieki tāpat iegūs atlaižu talonu?

      Kā jau pieminēju – šie cita pagasta IIN maksātāji rada nodokļus un aizpilda darba vietas, nevis brauc uz Rīgu priecāties un vizināties ar sabiedrisko transportu. Darbinieku pilsētas ir speciāls termins, kas apraksta vidi ārpus urbanizētas pilsētas. Cilvēki nevēlas dzīvot cilvēku pārpildītās pilsētās, tāpēc izvēlas īpašumus ārpus pilsētas saglabājot savas darba vietas. Tas, ka RD nespēj sakārtot savu uzņēmumu rentabilitāti un dotē 50 miljonus gadā ir RD problēma, nevis IIN izmaksas problēma.

      Komentārs by Sandis — 2009-07-6 @ 12:57

  5. Par strādniekiem nepiekritīšu: tas nemaz nebūtu slikti, ka attīstītos arī citas pilsētas, ne tikai Rīga. Cik tad var audzēt “ūdensgalvu”.

    Komentārs by oscuba — 2009-07-7 @ 11:26


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: