Viedumu Vietne ar Sandi

2008-10-27

Viedoklis par Segliņa viedokli par 100km/h

Filed under: Sadzīve — Sandis @ 1:50

Bija tāda ziņa, ka Mareks Segliņš skaļi esot sācis aģitēt FitFM radio ēterā, ka nepieciešams palielināt atļauto ātrumu līdz 100km/h, jo “zapiņu un moskviču laiks esot pagājis”. Šovakar braucu mašīnā pa ārpuspilsētu šoseju un man galvā radās domas par šo viedokli, kuras nolēmu publicēt.

Uzskatu, ka Segliņa viedoklis ir greizs, ja vien netiek pieņemtas vēl vienas izmaiņas esošajos noteikumos. Proti, mazliet pamainītas soda takses: par ātruma pārsniegšanu līdz 20km/h sodu noteikt 50ls un katram nākamajam kilometru intervālam jebkuru skaitli lielāku par 50 un tiesību atņemšanu uz tik un tik mēnešiem. Bez šīs izmaiņas reālā ātruma palielināšanās uz Latvijas ceļiem būs līdz 120km/h.

Jau rakstīju un joprojām neatkāpjos no sava viedokļa (pretēji statistikām, kuras tika citētas), ka vidējais ātrums uz ārpuspilsētu šosejām šobrīd ir virs 100km/h. Pat policija neķer pārkāpējus, kas brauc 100-109, jo tā ir mazak “jāķēpājas”, tāpēc labāk apstādināt tādus, kas spirināsies vismaz par 15 latiem un mēģinās sableķot, lai nebūtu jāatņem tiesības uz tiem pāris mēnešiem. Es pats pieķēru sevi pie domas braucot ar ātrumu 103km/h – kas notiks, ja mani apturēs? Būs jāsamaksā 5 lati un viss. 5 lati priekš manis ir divas knapas pusdienas un nekādīgi nemotivē mani braukt lēnāk.

Ja vienkārši pamaina likumu, ka atļautais ātrums tagad ir 100km/h, tad iegūstam reālo autovadītāju plūsmu uz 120km/h. Vai tas ir nepieciešams – tas ir cits jautājums. Un vai Segliņš tagad runā populisma vai reālu nolūku vārdos – vēl pavisam cits jautājums. Taču, ja grib reāli kautko darīt, lai cilvēki ievērotu ātrumu, tad ir jāpalielina soda mēri, kuri šobrīd, maigi sakot, ir vienkārši smieklīgi. Par pašu 100km/h es piekrītu tādā ziņā, ka cilvēki reāli šobrīd jau brauc ar šādu ātrumu ignorējot likumu un, ja likums tiek plaši ignorēts, tad tas ir neefektīvs likums, kas ir jāmaina. Atļautā ātruma palielināšana ir veids kā aizmālēt acis ar saukli “nu tagad mēs daudz maz iekļausimies atļautajā ātrumā”, taču neatrisina problēmu ar pašu ātrumu pārkāpšanu. Palielinot soda mērus, palielinātos bailes no “ceļu policijas” un arī pašas ceļu policijas ekipāžas būtu vairāk ieinteresētas apstādināt autovadītājus likuma aizstāvēšanas vai korupcijas interešu dēļ (abas intereses atrisina problēmu, jo likumpārkāpējs tiek apstādināts un spiests maksāt sodu).

Apvienot atļauto ātrumu 100km/h ar vismaz desmit reizes palielinātiem sodiem var iegūt reāli ap 100km/h braucošus autovadītājus. Priekš manis 50 lati būtu pietiekama motivācija neriskēt tos maksāt. Vēl ideālāk, ja šo sodu apjomu piesietu videjām mēnešalgām🙂

7 komentāri »

  1. Vakar braucot secināju, ka ir ātras šosejas un ir lēnas. Šoseju uz Daugavpili var noteikti saukt par ātro – braucot ap 100 kmh mani apdzina daudz vairāk kā es apdzinu, uz 110 kmh jau bija komfortabla braukšana plūsmā ar atsevišķiem lēnajiem un ātrajiem indivīdiem. Vakar braucot starp Ikšķili un Salaspili – tur vidējās plūsmas ātrums bija 130kmh, bet nu principā visa plūsma tā brauca un no bīstamības nebija ne miņas.
    Savukārt, šoseju uz Ventspili var nosaukt par lēno – tur pat braucot uz 105 kmh pa 100km posmu ir labi, ja 2-3 apdzinēji, ja brauc uz 110kmh, tad bieži pat neviens.

    Nu jā – braucu līdz +20-25 īpaši nesatraucoties, turklāt, ja nav sodu pēdējā gada laikā, tad pat teorētiski CP vajadzētu rakstīt brīdinājumu🙂 Un tiesības var atņemt tikai par +50 vismaz, šo skaitli gan reti, bet šad tad sanāk sasniegt. Neuzskatu arī, ka daru kaut ko bīstamu – apdzenu vietās, kur tas bīstamību nerada (tai skaitā pār nepārtrauktajām svītrām :)) un ātrākos palaižu garām. Principā jau bīstamību rada apdzinēji tam neparedzētās vietās.

    Komentārs by MrSmith — 2008-10-27 @ 9:51

  2. Protams, ka tas ir vajadzīgs, par to nav ne mazāko šaubu. Tādi ātruma ierobežojumi, kādi tie ir pašlaik, ir vienkārši smieklīgi. Protams, arī 100 km/h ir smieklīgi, bet kā jau Tu pareizi saki – reālā plūsma tad būtu ap 120 km/h, kas jau vismaz būtu kaut cik normāli. Arī taisnība – ir divi veidi, kā panākt šo normālo plūsmu ap 120 km/h:
    1) uzlikt atļauto braukšanas ātrumu 120 km/h un pacelt sodus par ātruma pārsniegšanu ~10x;
    2) uzlikt atļauto braukšanas ātrumu 100 km/h un sodus nemainīt😉

    Komentārs by OreMan — 2008-10-27 @ 13:17

  3. Nepieredzējušam autovadītājam ar pasūdīgāku mašīnīti, kura pie 120 sāk bīstami vibrēt un taisās pacelties gaisā, pilnīgi pietiek, ja ātrumu palielina līdz 100 vai atstāj 90. OreMan, Tava ideja par atļauto 120km/h Latvijas apstākļos ir muļķīga. Kurā valstī max atļautais ātrums ir 120 vai vairāk? Un visā valstī, nevis uz bāņiem. Tas uzreizi sanāk likumiski atbalstīts tā jau lielais spiediens no mūžīgi steidzīgo leksusu, meršu un bembju purniem uz generic autovadītāju, kurš brauc ar vidusmēra vai pavecāku auto, kurā ātrumu jūt, un kurš nav aprīkots ar 55 drošības sistēmām, lai lohs pie stūres nenosistos uz 130 nenovaldot auto un sākot kūleņot pa grāvi, kad priekšā izkrien suns vai iztenterē večiņa ar piena kannu.

    Tādu ātruma ierobežojumu var likt uz bāņiem, nevis uz mūsu risotajiem, bedrainajiem ceļiem, kuriem skrien pāri stirnas, lapsas, gājēji bez atstarotājiem, kur apmaldījušos sēņotāju mašīnas vēl vēlos vakaros stāv ceļmalās bez gabarītiem vai avareikām, kur ir daudz pagriezienu bez bremzēšanās un ieskrējiena joslām.

    Ierosinājumu par pacelšanu uz 100 ne atbalstu, ne neatbalstu. Būs labi, ja paliks kā i, būs labi, ja pacels. Pagaidām vismaz tumsā uz nepazīstama ceļa pirms nepārredzama līkuma bez sircapziņās pārmetumiem varu sabremzēties līdz 70 ~ 80 un nevienam nav tiesības brēkt ka nu nenormāli vēlkos un traucēju satiksmi. Turklāt daudz kur parādīsies jaunas ātruma ierobežojuma zīmes tad, jo nu nav mums taisno labi romiešu ceļu, lai vai kā mēs to gribētu. Autovadītprasme mūsu valstī tomēr ir zemā līmenī, kamēr visi džigiti savos x5 uzskata, ka ir dievi pie stūres.

    Lielākoties braucu uz 100 – 110, apdzenot paātrinos līdz ~130 un bieži vien neizjūtu nepieciešamību braukt ātrāk.

    Komentārs by Zete — 2008-10-27 @ 14:48

  4. Nus, principā manis pēc var pacelt nevis vispār atļauto ātrumu līdz 100, bet gan uzlikt visur zīmi `100`, kur ir vismaz divas joslas vienā virzienā. Tad tie, kas vēlas vilkties kā nāves, varēs to darīt pa savu labo joslu un vismaz netraucēs citiem normāliem indivīdiem normāli braukt😉

    Komentārs by OreMan — 2008-10-27 @ 20:34

  5. Nu principā jau domāju, ka nekad netiks arī pacelti ātruma ierobežojumi. Tie papildus 10 kmh pietiekami daudz dod, lai radītu vēl nevienmērīgāku un bīstamāku satiksmes plūsmu, jo tomēr ne visiem ir spējas novērtēt un noreaģēt pareizi. Turklāt – avārijas gadījumā sekas būs daudz smagākas. Normālā situācijā 110 kmh un vairāk var būt atļautais ātrums tikai vietās, kur nav krustojumi vienā līmenī un kur visur ir bremzēšanas un ieskrējiena joslas un kur uz ceļa nav sastopami velosipēdisti un traktoristi. Labāk lai ir kā tagad🙂

    Komentārs by MrSmith — 2008-10-27 @ 22:12

  6. Ja nemaldos, ātrums 90 ir tas, pie kura satriecoties mūsdienu mašīnām, iekšā sēdošajiem vēl ir šanse izdzīvot.

    Komentārs by Grrr — 2008-10-28 @ 19:49

  7. Nē, ja saiet purns purnaa uz 90 tad šanse izdzīvot īsti nava lai vai cik kruts kuram leksuss vai mersis

    Komentārs by Zete — 2008-11-2 @ 0:55


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: