Viedumu Vietne ar Sandi

2008-10-13

Vairs nebūs kvēldiega spuldzītes 2

Filed under: Green energy, Sadzīve — Sandis @ 17:50

Īstenībā šis ir jau otrais ieraksts par šo tēmu manā blogā. Pirmais bija vienarpus gadus atpakaļ, kad es solīju 2009. gadā kvēldiega spuldzīšu izbeigšanos. Tagad es lasu vēlreiz, ka nu jau 2010. gadā Eiropas Savienības teritorijā plānots aizliegt kvēldiega spuldzītes. Līdz ar to es rakstu šo paziņojumu, bet norādu, ka varbūt vēl pēc gada es varēšu lasīt paziņojumu, ka tikai 2011. gadā ES aizliegs kvēldiega spuldzītes. No otras puses, pilnīgi iespējams, ka sākotnējais plāns aizkavējās un tagad pavisam noteikti būs jālieto tikai fluoriscējošās spuldzītes.

Katrā ziņā šeit jau ir rakstīts, ka šim projektam būs pretinieki no Eiropas Savienības ražotājiem, taču šis projekts ir ultimāta veidā, lai agresīvi apkarotu enerģijas patērīņu.

Kvēldiega un fluoriscējošo spuldzīšu cenu starpība ir diezgan dramatiska. 40lum kvēldiega spuldzīte maksā aptuveni 12-60 santīmus (zem lata arī lielāku lum spuldzītēm), kamēr līdzīga vai labāka (pēc lum) fluoriscējošā spuldzīte Rimi maksā no 3 līdz 8 latiem.

Es nesen noriskēju un speciāli nopirku fluoriscējošo spuldzīti, lai paeksperimentētu. Eksperiments gan nesaistās ar enerģijas patēriņu, jo es uzticos dotajai informācijai uz spuldzītes kastītes. Mans eksperiments ir ar pavisam citiem nosacījumiem un ir saistīts ar manu vecāku pieredzi. Mani vecāki, būdami taupīgi, iepirka dažas fluoriscējošās spuldzes pa vienu vai diviem latiem gabalā. Tādas ir pieejamas – šķiet, PILA ražojums. To cena bija aptuveni 3 reizes lielāka nekā parastajām, tāpēc viņu izvēle bija acīmredzama pamēģināt ar maziem ieguldījumiem tieši šī ražotāja spuldzes. Rezultāti bija diezgan bēdīgi, jo šīs spuldzes neturēja ilgāk par mēnesi un vienkārši izdega. Gaidītais finansiālais ieguvums nebija – kāda jēga pirkt ik pa 2-3 mēnešiem jaunas spuldzes pa 2 latiem, ja var nopirkt pa santīmiem kvēldiega, kas noturās vismaz gadu?

Šogad, kautkad jūlijā vai augustā staigājot pa Rimi ieraudzīju fluoriscējošo spuldžu plauktu un tā nu sagadījās ka avantūra gribēja pašam likt pārliecināties vai tā ir un vai tā nav izmantojot cita ražotāja spuldzi, kas, diemžēl, bija dārgāka par PILA 1-2 latu spuldzēm. Izvēle krita uz Philips vairāk-nekā-esošās-lum fluoriscējošām spuldzēm, kurām laikam bija pielikta atlaide no 7,xx latiem uz 3,xx latiem. Diemžēl pērkoties kasē atklājās, ka spuldze vēlarvien maksā 7,xx latus, bet es negāju noskaidrot vai esmu paņēmis blakusčupas spuldzi vai RIMI krāpjas. (Mājās apskatījos, izrādās, esmu samaksājis 5,99 Ls…)

Skatoties tagad interneta veikalā “latmarket.lv“, šķiet, ka esmu vispār apkrāpts, jo tur ar PVN manis nopirktā spuldze maksā 4,01. Ok, esmu piekāsts. Toties, kā var lasīt salīdzinājumu, mana spuldze izstaro vairāk lum nekā mana kvēldiega (kas, laikam bija 45W), bet patērē tikai 23W (ar kvēldiegu būtu 125W līdzvērtīgiem lum), kas, pret 45W, ir 22W ieguvums. Tā arī ir – lum ir krietni vairāk nekā vecajai kvēldiega spuldzei.

Bet kāds ieguvums ir naudā? Latvenergo saka, ka šobrīd tarifs ir 0,071 par 1kW/h. 1kW = 1000W. Drošvien, ka jārēķina kāds ieguvums man būtu, ja es dedzinātu vienu fluoriscējošo spuldzi ar 23W vienu stundu vienu dienu vienas 125W vietā. Tad būtu universāls skaitlis ar ko varētu pareizināt stundas un pareizināt spuldžu skaitu, lai aprēķinātu ieguvumu. Es pieņemu, ka 23W ir stundā, nevis minūtē patērētā vienība.

31 * 23 = 713W, tas pat ir zem 1kW
0,713 * 0,071 = 0,050623 Lati

“Ļoti rupji” sakot viena manis konkrētā nopirktā fluoriscējošā spuldze ar 23W patērē aptuveni 5 santīmus, ja es viņu iededzu uz vienu stundu katru mēneša dienu (pieņēmu, ka mēnesis ir 31 dienu garš).

31 * 45 = 1395W
1,395 * 0,071 = 0,099045 Lati
0,099045 – 0,050623 = 0,048422 Lati ~ 5 sant

Salīdzinot ar manu iepriekšējo spuldzi es ietaupu 5 santīmus mēnesī.

31 * 125 = 3875W
3,875 * 0,071 = 0,275125 Lati
0,275125 – 0,050623 = 0,224502 Lati

Salīdzinot ar līdzvērtīgu kvēldiega spuldzi, es ietaupu 22 santīmus mēnesī.

Šobrīd es aptuveni rēķinu, ka mana spuldze deg vismaz 4 stundas dienā 20 dienas mēnesī, tātad dienā iztērējas 4 * 23 = 92W. Tātad:

31 * 92 = 2852W mēnesī ar 23W spuldzi.
31 * 180 = 5580W mēnesī ar 45W spuldzi.
31 * 500 = 15500W mēnesī ar 125W spuldzi.

2,852 * 0,071 = 0,202492 Ls/mēn
5,580 * 0,071 = 0,39618 Ls/mēn
15,500 * 0,071 = 1,1005 Ls/mēn

Tātad, 19 santīmu mēnesī ietaupījums pārejot no 45W spuldzes uz 23W spuldzi un iegūstot vairāk gaismas (vairāk lum).


Diagrammas sarkanais stabiņš norāda uz kvēlspuldzi ar 45W jaudu, dzeltenais un zaļais uz 23W fluoriscējošām spuldzēm, tikai abiem atšķiras sākotnējās izmaksas. Dzeltenais atspoguļo manu variantu ar spuldzes sākumcenu 7,51 Ls, zaļais ar 4,01 Ls.

Tātad, man spuldze sāks atmaksāties tikai pēc 38-39 mēnešiem, tiem, kas nopirks izdevīgi – pēc 20-21 mēneša.

14 komentāri »

  1. nu jau gan auzaas iebrauci

    31 * 23 = 713W, tas pat ir zem 1kW
    0,713 * 0,071 = 0,050623 Lati

    31 * 45 = 1395W
    1,395 * 0,071 = 0,099045 Lati (tev origjinaali sheit kljuuda – 1,395 vietaa bija nez no kurienes izrauts 1,713)
    0,099045 – 0,050623 = 0,048422 Lati

    tas ir 0.05 ls ietaupiiti pa meenesi nevis stundaa
    attieciigi arii taalaak apreekjini

    uz 4h stundaam dienaa ietaupiijums buus ~ 0.20 ls meenesii

    Komentārs by vdl — 2008-10-13 @ 18:27

  2. āh! tad redz kur tā nobīde! būs pārrēķins.

    Komentārs by Sandis — 2008-10-13 @ 18:30

  3. `Es pieņemu, ka 23W ir stundā, nevis minūtē patērētā vienība`..

    Tev vispār nav saprašanas par mērvienībām un to nozīmi..🙂 Vati ir jaudas mērvienība un ar laiku tam nav nekāda sakara. Savukārt, jāmaksā Tev ir par to, ka noteiktu jaudu izmanto noteiktu laika sprīdī, tādējādi radot enerģiju E=J*t (jaudas un laika reizinājums).

    Tas tā – secinājums, tiekot līdz raksta vidum, kur parādās šīs muļķīgais izteiciens. Tā kā redzu, ka tālāk ir aprēķini un bilde, tad vēlāk izlasīšu arī raksta beigas, varbūt būs vēl kaut kas😉

    P.S. Pats fakts, ka mēģini veikt zināmus aprēķinus, protams, apsveicams🙂

    Komentārs by OreMan — 2008-10-13 @ 19:15

  4. 😀 par to minūti stundu stāsts tāds, ka uz kārbiņas lampiņai nav precīzi rakstīts, ka šis patēriņš ir vienā stundā, to tikai es tā pieņēmu vadoties pēc vispārzināmām mērvienībām SI sistēmā. tā nu man iešāvās prātā doma, ka ja nu tur kāds ir domājis kautko citu nekā stundu, tad es labāk to aprakstīšu savos secinājumos izvairoties no konfrontācijām :p

    Komentārs by Sandis — 2008-10-13 @ 20:00

  5. hm, izskatās interesanti. ja vēl es atcerētos, par cik pirku savas “ekonomiskās”, varētu sataisīt analogu.

    P.S. gaismas mērvienība ir lūmens (lumen) – kur tu ķēri lum?

    Komentārs by Agzas — 2008-10-13 @ 21:27

  6. man likās ka lum ir lūmena saīsinājums, vai tad nav?😮

    Komentārs by Sandis — 2008-10-13 @ 22:12

  7. saīsinājums ir lm

    Komentārs by Agzas — 2008-10-13 @ 22:31

  8. ar tām ekonomiskajām ir tā – viņas atmaksājas vietās, kur tu vakarā ieslēdz un no rīta izslēdz (kā es priekšnamā). Izdeg viņas no biežas ārā/iekšā slēgšanas. Tā ka havajā tu viņu mainīsi ik pa mēnesi. Vēl variants – vispār neslēgt ārā, bet tad jau arī nekāds ietaupījums nesanāk. PILA spuldzītes man vispār ir sprāgušas, ar šo kreiso ražojumu neiesaku ielaisties.

    Komentārs by darklight — 2008-10-14 @ 10:15

  9. Sandi, jaudai nav tādas lietas, kā `šis patēriņš ir vienā stundā`😉 Šāda lieta piemīt, piemēram, enerģijai. Tā kā uz kārbas norādīta jauda (ne jau patērētā enerģija noteiktā laika sprīdī), tad dabiski, ka nekādām laika vienībām uz kastes nav jābūt (ja būtu, tad nebūtu skaidrs, kā to interpretēt)..

    Starp citu, kāda jēga rēķināt visu to padarīšanu, ja Tev ir dotas spuldzes ar dotu jaudu? Taču neatkarīgi no lietošanas ilguma (ja vien visas lieto vienādi), Tu Latvenergo samaksāsi par 45W spuldzes lietošanu tieši tik reizes vairāk naudiņas, cik šī spuldze ir jaudīgāka par citu. Teiksim, ka ir 125W spuldze un 25W spuldze, tad par pirmās lietošanu JEBKĀDĀ LAIKA SPRĪDĪ samaksāsi 5x vairāk naudas. Ja nu vienīgi Tevi patiešām interesēja tieši tās absolūtās vērtības😉 Bet anyway – varēji izrēķināt santīmus vienai un tad vnk pareizināt vai padalīt🙂

    Komentārs by OreMan — 2008-10-14 @ 11:24

  10. Par tām jaudām(W) un elektroenerģijas patēriņu noteiktā laika brīdī (W/h vai kW/h) ir diezgan interesanti aprakstīts😀 Pieņemu, ka aprēķins jau tagad ir kļuvis pareizs, vēl tikai attiecīgajās vietās vajadzētu salikt pareizās mērvienības.
    Es gan teiktu, ka labāk vajadzēja uztaisīt grafiku, kas parāda, pēc cik ilga laika atmaksāsies spuldze atkarībā no lietošanas laika. Starp citu, katram šo spuldžu tipam ir kaut kāds paredzamais kalpošanas laiks – vajag tikai pameklēt, bet tas arī ir jāņem vērā salīdzinot.
    Droši vien jau pats zini, ka viens spuldzes kalpošanas laiks neko neizsaka par vidējo spuldžu kalpošanas laiku. Pēc manas pieredzes ar 10 ekonomiskajām spuldzēm vienlaicīgi – 1 šķiet izbeidzās mēneša laikā, vēl viena kāda pusgada laikā, pārējām ir vairāk kā divi gadi jau.

    Komentārs by MrSmith — 2008-10-14 @ 12:19

  11. […] 14, 2008 by OreMan Kāds mans draugs savā blogā bija nopublicējis smuku bildi, tādējādi iedvesmojot arī mani uz `lielās un smukās` bildes […]

    Pingback by Lielie rēķini « Rūdas vīra neironu uzplaiksnījumi! — 2008-10-14 @ 17:46

  12. Nevajag pirkt visādus mēslus, to es noskaidroju pats uz savas ādas. Man mātei pirms nu jau stabili kādiem gadiem 6-7 uzdāvināja vienu šādu spuldzīti, tolaik bija tikai vēl tādi lieli burbuļi un maksāja tuvu 10 latiem. Philips. Ielika virtuvē un iet vēl joprojām. Pēc tam tika nopirktas vēl dažādas un 2 no lētajām sadalījās sīkās drumslās pēc pāris mēnešiem. Pēc šī fakta pērku tikai tādas, uz kurām ir kāds pazīstams vārds un nemaksā aizdomīgi lēti.

    Komentārs by Gints Plivna — 2008-10-15 @ 22:50

  13. A es lietoju PILA ražojumu – iet jau gadu, neviena nav nosprāgusi. Nez, man kaut kā stulbi liekas neuzticēšanās CFL spuldzēm. Pats esmu salicis VISUR viņas, un strādā kā vajag, esmu apmierināts. Tur kur man bija 25w – 45w, ieliku 7w CFL, kur bija 60w-80w, ieliku 23w un 24w spuldzes. Kad saliek visur viņas, el. patēriņš jūtami sarūk. Esmu tikai PAR to mēslu-kvēldiegu aizliegšanu. Ņehuj tērēt 90w-100w, ja tā vietā var tērēt 24w, un gaisma būs daudz spilgtāka…😀

    Komentārs by ;gh — 2010-02-17 @ 10:09

    • Iespējams, ka PILA spuldzes kļuvušas kvalitatīvākas!🙂

      Komentārs by Sandis — 2010-02-17 @ 10:46


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Komentēt

WordPress.com blogs.

