Viedumu Vietne ar Sandi

2008-05-31

Viedoklis par riteņbraucēju akcijām

Filed under: Sadzīve — Sandis @ 22:47

Piektdien, 30. maijā ap 18:50 es braucu pa salu tiltu virzienā uz pārdaugavu un tajā aplī pie maksimas tieši nobraucot no tilta es iekļuvu sastrēgumā. Sastrēguma iemesls bija riteņbraucēji, kas nepārtraukti riņķoja pa apli, tādējādi bremzējot četrriteņu satiksmi. Viņus pavadīja policijas eskorts ar motocikliem un noslēdzošo automašīnu.

Pieņemu, ka minētā akcija bija “Kritiskā masa”. Vietējie šeit uzrakstījuši gandrīz gluži to pašu – katrs piedalās pasākumā savu mērķu vadīts. Piemēram, lai pievērstu uzmanību autovadītāju nekorektajai attieksmei, grūtībām pārvietoties pilsētvidē, zaļajai (ekoloģiskajai) braukšanai. Lai arī biju automašīnā, man viņu akcija nešķita nepieņemama un, jā, tā parādīja riteņbraucēju spēku. TVNET ir ziņa, ka riteņbraucēju bijis ap 100 un lai gan šis skaitlis nav liels, kuslajai Latvijai, kur partijas tiek dibinātas ar minimālo cilvēku skaitu, tas ir ļoti iespaidīgs cipars.

Rakstu, jo sēžot mašīnā novēroju dažādas ļoti nepatīkamas lietas sakarā ar šo akciju, kas man lika secināt, ka šī akcija man nav pieņemama, lai es tajā piedalītos ar savu velosipēdu, tādējādi parādot cik Rīga ir nepieņemama velosipēdistiem.

Kritiskās masas aprakstā vikipēdijā ir skaidri teikts, ka jā, Kritiskā masa rada korķus, bet visa pasākuma lielākā būtība ir parādīt pilsētas attieksmi pret riteņbraucējiem vai vienkārši pabraukāties ar velosipēdiem no puntka A līdz punktam B. Tas viss ir tikai loģiski un man pieņemami, jo tā ir akcija un riteņbraucēji brauc kopā vienotā pasākumā. Tajā aplī stāvot es redzēju, ka riteņbraucēji brauc tikai pa apli, būtībā ar mērķi aizkorķēt visu kustību tajā. Korķēšana viņiem lieliski izdevās, jo simts riteņbraucēji izretojušies pa apli būtībā paralizē visu mašīnu kustību. Ja cilvēki pārvietojas, man nekas pret to nav pretī. Ja cilvēki konstanti bloķē ielu, lai tikai parādītu, ka viņi tādi ir, tad man tas nav pieņemams. Šķiet, ka senajā Grieķijā Stoicisti bija tie, kas gāja pret pūli, lai parādītu, ka viņi domā pretēji. Taču Stoicisti laida garām šo pūli, nevis apstādināja un rādīja, kā viņi prot iet pret šo stāvošo pūli.

No ekoloģiskā viedokļa šis pasākums arī nešķita pareizs. Simts riteņbraucēji bija ekoloģiski orientēti, taču viņu devums ekloloģijai bija tuvu nullei, ja ne negatīvs, jo visi tie neekoloģiskie autobraucēji bija spiesti patērēt vairāk degvielas stāvot un gaidot, kamēr riteņbraucēji riņķo pa apli. Es uz desmit minūtēm vienkārši izslēdzu dzinēju un stāvēju, pēc tam jau varēja mazliet brīvāk pabraukt un nācās dzinēju atkal ieslēgt.

Autovadītāju vairākums, no mana viedokļa, bija ārkārtīgi korekts. Pacietīgi stāvēja, gaidīja un laida garām. Nedzirdēju pat nevienu pīkšķināšanu.

Par uzmanības pievēršanu pilsētproblēmām attiecībā uz velo braucējiem arī šo pasākumu nevarēja nosaukt. Ja simts riteņbraucēju apzināti taisa korķi, tad problēma ir simts riteņbraucējos, lai arī cik slikts ceļš tas būtu.

Korķī stāvēja arī ātrās palīdzības automašīna ar ieslēgtām bākugunīm un skaņas signālu bez iespējām pabraukt uz priekšu. Simts riteņbraucēji varbūt lēnām nogalināja kādu cilvēku.

Nesen atpakaļ internetā lasīju komentārus, ka policija rupji izturoties pret iepriekšējās “Kritiskās masas” riteņbraucējiem, kas radīja manī zināmu simpātiskumu pret labajiem riteņbraucējiem, kas piedalās akcijā, un zināmu riebumu pret ļaunajiem policistiem, kas liedz to darīt. Šī te personiskā pieredze radīja manī sašutumu par kaitnieciskajiem riteņbraucējiem un līdzjūtību pret sabiedriskās kārtības un dzīvības uzturētājiem, kas bija bezspēcīgi mainīt šo situāciju.

Es braucu ar mašīnu ļoti minimāli, ikdienā es izmantoju sabiedrisko transportu. Mani varētu nosaukt par Park&Ride aktīvistu jau tagad, lai gan sevi vairāk uzskatu par ekonomējošu praktiķi, jo astoņi lati mēnesī par vienu mēnešbiļeti ir lētāk nekā mēnesi braukt ar mašīnu. Tie, kas ikdienā brauc ar mašīnu, neatteiksies no tā, bet tā ir viņu izvēle. Tāpat kā to, kas brauc ar velosipēdu. Mēģinot kādam ko uzspiest pirmā reakcija parasti ir noraidoša. Šaubos vai uzskatāmi vizinoties kādam gar degunu un konstanti traucējot, kautkas var tikt panākts.

Man nav ne jausmas cik apļus riteņbraucēji veica un vai tie bija simts vai arī tikai daži no simts. Mirstoši cilvēki un milzīgs korķis nevarētu būt mans mērķis jebkurā akcijā.

2 komentāri »

  1. Iespaidīgs (liels) cipars varētu būt, piemēram, šāds:
    7
    Un nevis 100..

    Komentārs by TheVAL — 2008-06-2 @ 11:22

  2. Ahh, visi mani tagi pazuduši..
    (atverošā trijstūr-iekava) font size=”100″ (aizverošā trijstūr-iekava) 7 (atverošā trijstūr-iekava) /font (aizverošā trijstūr-iekava)

    Komentārs by TheVAL — 2008-06-2 @ 11:24


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Komentēt

WordPress.com blogs.

