Viedumu Vietne ar Sandi

2008-05-8

Ubuntu ož

Filed under: Tech — Sandis @ 0:23

Sākumā es gribēju šo rakstu saukt par “kur tāda kuce kā Ubuntu rodas”, bet pēc tam nomierinājos.

Nesen uzliku uz viena datora testa režīmam Ubuntu un sagribēju to sev. Domāts darīts, mēģināju to uzlikt sev kā darbstaciju, taču te tev nu bija. Smukais un vienkāršais izrādījās forumu meklēšanas laika patēriņš un hārdvēra zināšanu pārbaude. Un ja reiz es uzrakstīju slavinošo penteri, tad jāuzraksta arī gulbja dziesma. Par visu pēc kārtas.

Pagājušas tikai pāris dienas, bet problēmas jau ir ar vezumu. Jā, tas draņķis ir smuks un košs, iznākusi vēl arī jauna versija, bet viss prieks jau ir zudis. Jau pamatīgi paspēju noilgoties pēc FreeBSD darbavirsmas ar visiem tās trūkumiem. Sākšu ar mazu nianses aprakstu – uz pārbaudes datora internetā braukšanai tiek izmantota lan karte, bet manā datorā – wifi karte. Bet pašā sākumā bija arī vēl kas cits.

Kā es instalēju:

Instalācijas process bija bez aizķeršanās, viss smuki aizgāja, spēlēju mineswepper un gaidīju. Izņemu cd, reboot un … grub error 17. Nu kas tad tas? Nācās likt disku atpakaļ, pieslēgties internetam caur live cd un meklēt forumā, kas ir “error 17”. No pāris frāzēm nopratu, ka ir tā pati problēma, kas FreeBSD (un laikam arī visai pārējai *nix pasaulei). Vajag, lai ielādes disks, kur ir OS, būtu Master pie IDE0. Un nevis Master pie IDE1 vai Slave pie IDE0. Cik es iepazinos ar šo problēmu BSD gadījumā, sāknētājos eksistē curve_hands bibliotēka, kas hārdkodējusi ielādes ceļus un nepakam nezin kur kas kādai idei tur galā stāv.

Samainīju džamperus, saspraudu disku pie IDE0 Master (Man bija IDE0 Master = CD, IDE1 Master = Hdd). Ielādējas līdz grub izvēlnei. Pārlasīju sarakstu – ielādēt Ubuntu, ielādēt Ubuntu recovery mode, ielādēt memtest, ielādēt Windows XP. WinXP? Man tāda datorā vairs nav! Toties ir NTFS partīcija ar failiem (starp kuriem nav windows mapes un boot.ini). FreeBSD vispār pazudis no apvāršņiem. Patestēju nomainot ielādes partīcijas, FreeBSD ielādējas līdz noteiktam punktam, bet tad paziņo, ka nevar mountot root😦 Neesmu atgriezies pie šīs nianses izpētes, bet katrā ziņā secināju, ka nāksies meklēt risinājumus arī tam.

Kā es internetu nelietoju:

Izvēloties Ubuntu, ielādējas Ubuntu grafiskā vide. Nu domāju, viss aizies. Aplauzos. Internets neaizgāja. Nācās uzlikt manual configuration wireless kartei, jo nezkāpēc negribēja saglabāt drošības kodu, nepārtraukti to pārprasot. Nu labi, uzliku manuālos iestādījumus, aizrijies un dod man netu. WTF, ik pēc 5-30 min nomet konekciju un ieslēgt to var tikai ar datora pārstartēšanu! Var jau būt, ka ir hitrās komandas, bet ej nu tās atrodi pa 5 minūtēm, kad kaimiņš kačā torrentus uz pilnu ātrumu.

Nolēmu, ka drošvien šeit ir kautkāds software bugs, jo pirmajā datorā pati izvēlne bija savādāka, nekā šeit un šī izvēlne parādījās pēc apdeita veikšanas. Tātad jāatjaunojas. Ja ši ir 7.10 versija, bet pieejama 8.04, tad tik kopējam un laižam. Vajadzēja novilkt 1003 failus dažādos izmēros. Pirms katra restarta nokopējās aptuveni 70-110 pakotnes. Pēc tam “estemated time” stāstīja 59 min – jeb viena stunda, lai uzlabotos. Manliekas uzstādīšana bija uz pusi ātrāka. Taisnības labad gan jāsaka, ka manuprāt viss kopējais uzlabošanās laiks bija mazāks par vienu stundu, bet es nepiefiksēju cik precīzi ilgs.

8.04 uzliekas, parāda man jaunu darbavirsmas bildi (viedoklis: bezsakarīgāku nekā iepriekšējo – Ubuntu ir putns?). Internets ir un man atkal smaids sejā – nupat aizies, nupat būs. Trekns spļāviens sejā pēc 20 minūtēm – kernelis uzkarās, atstāj midžinoties caps un scroll loku lampiņas. Atliek tikai dzelziskais restarts. Piestartēju, aizgāja, 20 min un vari atkal spiest reset. Te nu arī varēju dzemdēt domu par vietām no kurām nāk tādi draņķi kā Ubuntu, kas spīd no vienas puses un taisa sūdus no otras.

Problēmas dzimšanas vieta:

Es jau varētu rakstīt dziļi un dikti kā es ko darījos, ka nomierinājos, bet labāk ķeršos klāt pie lietas būtības, ko es sameklēju un varbūt arī atrisināju. Ubuntu ar savu lietotājdraudzīgo piegājienu mēģina instalēt visus dzelžus, ko vien atrod ar draiveriem, ko vien atrod par atbilstošiem. Man ir Edimax EW-7128G tīkla karte ar Ralink draiveri. Ubuntu līdzi nākošais un automātiski pieinstalētais rl61pci draiveris ir ar kļūdu, kā arī rl61 “iznačaļno” slikti strāda ar gnome network manager, tāpēc gnm vajag atinstalēt. Kļūda izpaužās, ka kernelis pakarās pie “tīkla slodzes” neatstājot nekādas pēdas log failos. Ubuntu džeki šo kļūdu saista ne tikai ar Ralink tīkla kartēm, bet arī ar Intel. Par laimi forumos atradu norādi uz linux programmētājiem, kas ir izstrādājuši savu rl61 draiveri sadarbībā ar Ralink. Man nav skaidrs, kāpēc šis ejošais draiveris nav iekļauts Ubuntu versijā, ņemot vērā, ka šādas problēmas Ubuntu tiek bļaustītas forumos jau veselu gadu.

Es speciāli biju uz veikalu (M79) un taujāju vai ir bezvadu tīklu kartes BEZ Ralink čipseta – diemžēl Latvijā lielākā daļa pieejamo tīkla karšu normālam patērētājam (Linksys, D-Link, Edimax, Gigabyte) ir ar Ralink čipsetu. Atsevišķi modeļi nāca ar madwifi un vēl tur kautko, taču tās esot īpaši jāpasūtot. Ņemot visu šo vērā, drošvien vēl kāds uzrausies uz šo pašu problēmu.

Tāpēc šeit ir linki:

Pats ļaunais bugs. Tur gan teikts, ka “fix released”, bet es tam neticu. Forumos arī var atrast šādas pašas atskārsmes, kas ir ar jaunāku datumu nekā tas fix released.

Šeit ir tutoriālis kā ko darīt. Es tikai piemetināšu niansi – draiveru versija no http://www.ralinktech.com.tw lapas vismaz man nekompilējās, jo bļaustījās par kautko. Es izmantoju draiveri no http://rt2x00.serialmonkey.com lapas, jo tas nokompilējās.

Galarezultātā es nez kas īsti tika paveikts (jo es tā šķībi skatos uz tur vēl kautkādiem draiveriem), bet Ubuntu spēj internetā noturēties vismaz vairāk kā stundu.

Man no ta radās apjausma ka Ubuntu nav riktīga OS un tēmē uz kautko līdzīgu kā Windows – “mēs” zinām labāk tavā vietā. Tas pat izpaužās dažās izvēlnēs, kur man bija pārsteigums spaidīt “Vai tu tiešām to vēlies? Jā – Nē – Aborts”. Tikai šeit nav multimiljonu sadarbība ar dzelžu izstrādātājiem par viņu produktu atbalstu, bet pašdarbnieku mēģinājumi atdarināt ierīču savietojamību. Un ja vēl sainstalē bez tavas ziņas kautko kam “vajadzētu strādāt” tad ir jāpieliek dubultas pūles, lai vispirms atrastu kur tad kas ir samuhļīts un pēc tam varētu tikai sākt labot. Tas nav smuki. Pat pieņemot, ka es esmu galīgs nūbs, kas neko nejēdz no dzelžiem, tad sainstalēt greizus draiverus ir stulbi.

6 komentāri »

  1. Juuu, man tas pats. Nebiju kopš 6.hvz versijas šamo bakstījis, sadomāju uzbakstīt 8to. Jomajoooooo. Sajūta tāda, kā pie spīdīgas 98 windas. Un piedevām šams man lilo nonesa. Un protams uzmeta WinXP. Man ir smagas aizdomas, ka tas bija dēļ piespraustā kingstona. (Kurš mūsdienās liek nt uz fat32??)
    Nu neko, pēc 3 stundām parādīju grubam kur īstais bzimage dzīvo un laimīgs atpakaļ pie sava slamd`a.

    Komentārs by faq — 2008-05-8 @ 0:50

  2. Apsveicu ar Umurgiem🙂

    Komentārs by Sandis — 2008-05-8 @ 0:54

  3. Kādi tad trūkumi ir FreeBSD? Un pirmā rindkopa pie instalēšanas ir tufta. Tur ne FreeBSD, ne citu nix vaina (viens pats FreeBSD ielādētos), drīzāk grub. Patiesībā nevis grub, bet grub konfigurācijas vaina, tātad PEBKAC.

    Komentārs by endrju — 2008-05-8 @ 3:27

  4. Nav ko lietot ž.. dzelžus😛

    Komentārs by Zete — 2008-05-8 @ 9:55

  5. endrju – vai tad es noliedzu, ka ir PEBKAC problēma? es saku, ka neesmu tajā iedziļinājies!

    Zete – tie nav ž.. dzelži, tie ir ž.. draiveri :p

    Komentārs by Sandis — 2008-05-8 @ 10:00

  6. chali tev vnk nav veicies. man maljas ubuntu 8.04 24/7 un nekadu probleemu.

    Komentārs by Napalm — 2008-09-23 @ 10:43


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Komentēt

WordPress.com blogs.

