Viedumu Vietne ar Sandi

2008-03-31

Divas nedēļas ar Zvēreli*

Filed under: Sadzīve, Tech — Sandis @ 18:44

Beastie Nu jau divas nedēļas kā manam datoram nokūkojās Bila Logi, savukārt šis te notikums ir ļāvis man ielūkoties dziļāk citā pasaulē. Bet sākšu no sākuma ar to, ka Bila Logiem safe mode ieslēdzās, normālā neieslēdzās, hvz kautkas bija noticis, paziņojumi un logi neparādās. Visbriesmīgākais bija tas, ka šī te cūcība notika visvājākajā brīdī – laikā, kad man steidzami vajadzēja no e-pasta dabūt dažus svarīgus ciparus. Kādas trīs stundas sēdēju un bezjēdzīgi centos ar roku kustībām uz klavieres nolūgties datoru tomēr ieslēgties. Diemžēl, viss bezjēdzīgi. Tā kā man tos ciparus vajadzēja, tad nācās ķerties pie plāna B, jeb pārinstalēt OS. Kā nu gadījušies, kā nu ne, pie rokas gadījās kautkādi ripuļi, kuros bija, šķiet, Bila Logu dažādas versijas. Viena bija pat bez EsPēViens, otra bija ar EsPēDivi un SATA draiveriem. Kā par nelaimi plikā versija negribēja atpazīt manu 200gb cieto disku (domāja par 133gb), bet pilnajai versijai viens fails nelasījās (hup.dll). Tad nu es biju palicis bez dienišķā datora.

Vismaz tā es domāju kādas 5 minūtes nolūkojoties uz hup.dll paziņojumu par koruptīvumu. Te es atminējos, ka serveri instalējot man taču ir sagatavota FreeBSD 7.0 pilna instalācija… un tai taču arī ir darboties spējīga grafiskā darba virsma. Disks jau bija attiecīgi sagriezts, lai varētu uzturēt papildus operētājsistēmu, tāpēc instalēju Zvēreli. Šobrīd ir pagājušas aptuveni divas nedēļas kopš šī lēmuma un es arvien vēl lietoju gan FreeBSD, gan šīs operētājsistēmas grafisko darba virsmu KDE (Gnome ir bulšits un iepūtiet man :P).

Radušies dažnedažādi secinājumi. Datoru mājās es izmantoju internetā sērfošanai, programmēšanai, filmu skatīšanai un spēļu spēlēšanai. Šajās divās nedēļās uz ātru roku pielāgojos jaunajiem apstākļiem un izjutu lietošanas pieredzi ar neLogu sistēmu.

Sākšu ar interneta sērfošanu.

Logos es lietoju Firefox pārlūku + Chatzilla + Bugzilla un man viss likās ideāli, ja nu vienīgi pārmērīgā atmiņas rīšana. FreeBSD es lietoju Opera un XChat. Ar XChat es esmu pārmērīgi apmierināts, jo tas ir pa velti un priekš manām vajadzībām to bija ļoti ideāli ātri sakonfigurēt pat bez dziļām lasīšanām manuālī. Tagad pilnvērtīga Irc lietošana ir viena klikšķa, nevis piecu klikšķu un pāris ar rokām uzrakstītu simbolu attālumā! Ieguvums = 8 reizes labāk. Ar pārlūkprogrammu, jeb Opera, es neesmu apmierināts. Kāpēc es nelietoju Firefox? Tāpēc, ka šī programma ļoti bieži nezināmu iemeslu dēļ nogļuko un tiek izslēgta. Tad nākas programmu pārstartēt, bet tās ir nevajadzīgas papildus darbības. Opera strādā daudz stabilāk, bet izkārtojums un sīkās lietošanas nianses ir uzbāzīgi sāpīgās, ja jau gadu ir lietots Firefox un nav pierasts pie Operas. Tālāk – es neredzu flash filmas. Es neredzu vispār nekādus flash nedz arī citus pluginus. Uzliku visādas pakotnes flash rādīšanai portētas no linux, diemžēl tas nelīdzēja. Tātad tā nav ātri atrisināma problēma. Tā kā es daudz skatos youtube.com, tad tas man ir liels trūkums un kopumā sērfošana internetā ar pārlūkprogrammu ir kļuvusi četrreiz sliktāka😦

Atsevišķs temats – Skype. Nesen skype ports tika piegriezts, jo kompilēšanai nepieciešama nevis Fedora 4, bet Fedora 6. Pāreju no no Fedoras 4 uz 6 versiju es tā arī vēl neesmu pabeidzis skopu manuāļu dēļ, tāpēc Skype man ir atgriezts. Lūk, šis ir milzīgs trieciens manā komunikāciju ķēdē, bet, neskatoties uz visām manām ikvakaru pūlēm, neesmu atrisinājis problēmu. Skype sakarā internets man ir palicis simtreiz sliktāks.

Pozitīvais moments ir tāds, ka es iekārtoju DHCP pieslēgšanos rc.d un dators jau ir pieslēgts tīklam kad tiek startēta grafiskā vide. Salīdzinājumam – Logiem bezvadu internets tiek ielādēts kā serviss vai programma tikai pēc tam, kad tiek ielādēts ekrāns (explorer.exe). Ja pirms bezvadu profila palaižās kāda resursietilpīga programma, tad ātri atverot pārlūku var dabūt paziņojumu “Could not connect”. Ieguvums – divreiz labāk.

Milzīgs atvieglojums ir KTorrent. Logos uTorrent šausmīgi bremzēja un stāstīja, ka ir nobloķēti ienākošie signāli. Visi konfigurācijas mēģinājumi cieta neveiksmi un sāka jau likties, ka tas vienkārši nenotiks. (Lielas aizdomas izraisīja programmas “Tiny Firewall” eksistence datorā, lai gan ne Add/Remove Programms, ne uz cietā diska, ne pie servisiem, ne arī kur citur kautko tādu bija iespējams atrast) Līdz ar operētājsistēmu nomaiņu visa vajadzīgā konfigurācija strādā un KTorrent spēj attīstīt pilnu ātrumu. Ieguvums – simtreiz labāk.

Programmēšana un multimediji.

Logos ir tāda programma Notepad++, kuru lietoju kodu rediģēšanai un uzskatu par ideāli ērtu dēļ koda atpazīšanas un izkrāsošanas kā arī cilnēm. Kautkas līdzīgs iekš FreeBSD man liekas KEdit, lai gan šeit nav cilnes, bet saraksts. Itkā ir cits skats, bet var pieciest. Iebūvētais C++ arī ir mazliet savadāks nekā Dev-CPP. Lai rakstītu php kodu, nācās ieinstalēt Apache, PHP un MySQL, taču tās nebija lielas problēmas. Ieguvums – 0%.

Filmu skatīšana arī neizmainījās – ātri ielādēju skaņas draiveri un vlc, pārējais jau ir izvēlēties ko skatīties. Spēļu sakarā es ieinstalēju boswars un sudoku, bet vairāk par sudoku nepamēģināju🙂 Protams, kartupeļu vīru arī apskatījos kā salikt.

Konfigi ap ifkonfigiem

Diezgan švaki bija ar paša tīkla sakonfigurēšanu. Nelame tāda, ka man ir WiFi, bet tam vajag konkrētus draiverus un iestādījumus, kas pirmajā mirklī liekas ļoti sarežģīti, ja galīgi neorientējies. Ir tāda programma ifconfig, kas rāda tīkla iestādījumus un veic tīkla karšu konfigurēšanu. Vairākas reizes pārlasīju manuāli līdz sapratu kuri parametri tad ir tie īstie. Pēc pāris rindiņām config failos viss brīnišķīgi aizgāja. Par šito derētu uzrakstīt kādu manuāli latviešu valodā, jo pēc tam, kad esi sataisījis ejošu variantu paveiktais liekas so easy pēc tās neziņas pirms visa aptveršanas un darīšanas.

Mīnusi un plusi

Pārējā uz FreeBSD lietošanai ikdienā mājas apstākļiem kā darbstaciju ir gan savi plusi, gan savi mīnusi. Pirmais pluss ir tāds, ka es jūtos kontrolējam datoru un manā pārziņā ir viss ko vien es vēlos ietekmēt. Es šeit nedomāju desktopa tvīkošanu pa visiem pikseļiem, kas, protams, arī ir teorētiski iespējams, bet gan to, ka datorā ir tikai tās programmas, kuras es vēlos un procesus regulē tie algoritmi ar tiem parametriem, kurus es izvēlos. Otrais pluss ir tāds, ka datoram ir parādījusies ātrdarbība. Nav jau man nekāds zvērs – tikai AMD 1,4Ghz (max iespējams kautkur ap 2,4ghz) ar 1,5gb atmiņu. Logi bieži iebremzēja, jāsaka, vietām bremzē arī FreeBSD (piemēram, kad kompilējas 6 pakotnes vienlaicīgi), taču es nosauktu, ka ir iegūta vispārējā sistēmas stabilitāte. Bremzēšana notiek, kad kautkas tiek darīts, nevis kautkad pa vidu filmām, palaižot kautko par ko tu neko nezini. Treškārt – man tagad ir legāla OS.

Pirmais mīnuss – jā, es jūtos tā, ka kontrolēju datoru. Taču daudzās vietās es viņu esmu spiests kontrolēt pārāk daudz. Piemēram, DVD filmu skatīšanai man nācās īpaši mountot diskus un tad vēl ar speciāliem parametriem palaist filmu. Tas nav tas pats, kas iemest ripuli lasītājā un sagaidīt “play”. Tāpēc liels mīnuss ir tas, ka programmas ir orientētas uz pieredzējušu lietotāju nevis uz visiem – dažkārt trūkst vienkāršuma. Būtu labi, ja pacenstos nodrošināt abas pieejas – gan detalizētu kontroli īpaši gribošajiem, gan vienkāršu interfeisu sliņķiem. Otrais mīnuss – OpenOffice sux. Nu lab, nesux, normāli var rakstīt, bet trūkst šis tas ērtumam. Trešais iemesls – spēļu trūkums. Lai gan pēdējo spēli uz tā datora (izņemot sudoku) spēlēju pirms labi ja pusgada, būtu ērti, ja būtu iespējas. Ir jau Wine, bet nu tur jāčakarējas.

Galasecinājums – es turpināšu lietot un raudzīšu turpināt izzināt iespēju dzīles. Ikdienai man OS nomaiņa nav kaitējusi, ja nu vienīgi skype pazaudēšana…

*Zvērelis = Beastie

4 komentāri »

  1. ieteikums – šitādiem milzīgiem rakstiem liec apakšnodaļu virsrakstus. sākotnēji negribējās lasīt, kut arī tēma interesē – tieši apjoma dēļ

    Komentārs by Agzas — 2008-04-3 @ 19:33

  2. ņemšu vērā. sākšu ar to, ka pārkārtošu šo rakstu.

    Komentārs by Sandis — 2008-04-3 @ 19:46

  3. […] biju spiests pāriet uz FreeBSD 6.3 un palietot to darbstacijas apstākļiem. Par to arī iepriekš rakstīju. Pirms uzstādīšanas biju skeptisks, sakarā ar apstākli, ka X-logu menedžeris (grafiskā […]

    Pingback by Ubuntu pieskāriens « Viedumu Vietne ar Sandi — 2008-04-27 @ 12:21

  4. Ubuntu pieskāriens…

    Vajadzības spiests šosestdien uzinstalēju Ubuntu. Tā nevar teikt, ka neesmu redzējis kā Ubuntu izskatās, bet līdz šim nevarēju arī teikt, ka būtu tā īsti lietojis šo operētajsistēmu. Mana pieredze ar bez maksas pieejamajām operētājsistēmām ir dažāda, b…

    Atsauce by nekur.lv: jaunākie ieraksti — 2008-04-27 @ 13:00


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Komentēt

Create a free website or blog at WordPress.com.

