Viedumu Vietne ar Sandi

2008-02-13

Tiesības lidojot

Filed under: Sadzīve — Sandis @ 3:19

Super LandingNav nekas neparasts sēsties lidmašīnā un lidot kautkur. Parādība, kad kautkāds trakais cenšas pierādīt, ka cilvēks var lidot, neizsauc nekādas emocijas, jo ikviens ir redzējis lidmašīnu vai pat ar to lidojis. Tomēr, ļoti maz cilvēku zin kas viņiem pienākas un kā ir jārīkojas gadījumos, kad rodas problēmas ārpus ierastās shēmas “nopērku biļeti – iesēžos lidmašīnā – izkāpju galamērķī”. Lai arī lidmašīnas ir plaši pieejamas jau vairākus gadu desmitus, nauda, kas apgrozās par lidmašīnu biļetēm nav maza. Tātad zināmā mērā pat priviliģēta ekstra. Bet zināšanu līmenis par tiesībām, kādas ir pieejamas lidmašīnu pasažieriem, ir mazs un to nenāk par ļaunu papildināt. Tāpēc šis raksts ir par 4 visbiežākajām problēmām un to atrisināšanas veidiem lidojot ar lidmašīnu Eiropas Savienībā.

Drošvien, ka visaktuālākā problēma ir nozaudēta bagāža. Tas, ka miesa un gars ir vienā gabalā un atrodas pareizajā vietā nenozīmē, ka tur atrodas arī visa mantība, kas tika vesta līdz. Pavisam droši var zināt, kur atrodas tā saucamā rokas bagāža, kas atļauta lidmašīnas salonā (līdz 10kg), taču lielā pauna, kas tika atdota lidostā iekraušanai kravas nodalījumā, var noklīst no sev paredzētā ceļa. Bagāža var būt sabojāta, nozaudēta vai kavējas.

Par jebkuru no šiem trīs gadījumiem aviopārvadātājam jeb tai kompānijai, kuras lidmašīnā braucāt, ir jāmaksā kompensācija līdz 1000 SDR (kautkāda starptautiska nauda), kas latos ir ~700Ls. Diemžēl šo naudu neviens uz rokas tāpat par skaistām acīm nedos, pat trakāk – mazas kompānijas centīsies vispār neizmaksāt pat santīmu arī ar pierādījumiem. Tāpēc, lai izbēgtu no visiem iespējamiem riskiem kā neatgūt naudu ir jāseko pareizai birokrātiskai kārtībai – tas nepalīdzēs atgūt naudu, bet palielinās iespējas.

Ja bagāžas saturs ir sabojāts – nekavējoties jāvēršas pie aviopārvadātāja un tas jāuzrāda, lai tādā veidā informētu viņu, ka neesat aizbraucis mājās, atvēris somu, sadauzījis sievasmātes dāvanu un aizbraucis atpakaļ uz lidostu pieprasīt naudu par to.

Ja bagāžas saturs ir sabojāts vai kavējas, bet esat jau, piemēram, konferencē, bet laptops ir kaput un vairāk nav nevienas tīras apenes. Nu ok, laptopu drīzāk paņems rokas bagāžā un apenes gan jau nepiešmucēs pa dažām konferences dienām, bet uzvalks vai vakarkleita gan varētu būt problēma. Šajā gadījumā ir tiesības iepirkt lietas vērtībā līdz 700 Ls, kas skaitās “pirmās nepieciešamības lietas”. Ja bagāžas saturs ir sabojāts, būs jādod diezgan neapgāžams iemesls kāpēc kādam jāatmaksā salauztais priekšmets + kāds cits priekšmets, tāpēc neko vairāk par to priekšmetu nevar atgūt. Taču, ja trūkst viss koferis, tad zem nekur nepaskaidrotā jēdziena “pirmās nepieciešamības lietas” var pabāzt zeltlietas un Dolce&Gabana topiņus, ja vien tie visi nepārsniedz 700Ls cenu. Naudas atgūšana notiek iesniedzot čekus aviopārvadātājam par nopirktajām lietām, kas tad izskata un izvērtē vai dot vai nē.

Ja bagāža tā arī neparādās pēc 21 dienas (mazums uz kuru pasaules malu aizsūtījuši), tad var uzskatīt, ka bagāža ir nozaudēta. Ja pagūts jau iztērēties “pirmās nepieciešamības lietām”, kad bagāža kavējās, neviens neko vairāk par tiem 700 arī neatmaksās. Tāpēc ideāli ir, ja bagāža kavējas un atrodas – tad ir gan vecā manta, gan jaunā manta, par kuru maksās aviopārvadātājs. Taču, ja vecā manta nav, tad aviopārvadātājs sagaida, ka iesniegsiet viņam čekus par visām mantām, kas bija pazudušajā bagāžā, lai varētu samaksāt par to. Rezultātā, būs jāiztērē vēlreiz tā pati zaudētā summa pērkot mantas, kas bija bagāžā, vai tālredzīgi bija jāiepērk mantas pirms ceļojuma saglabājot absolūti visus čekus. Vēl viens padoms – bagāžā nevest mantas, kuru vērtība lielāka par 700Ls. Kā arī, ja atgriežās no iepirkšanās brauciena – jāpaņem visi čeki pie sevis rokas bagāžā, lai var uzrādīt “ja nu kas”.

Otrā problēma ir ar reisa kavēšanos. Visādi gudrīši iedomājas, ka par to var saņemt naudu, bet nekā – par to neviens neko nemaksā. Kavējas un viss – gaidi. Bet par “Kavēšanos” sauc kavēšanos, kas ir ilgāka par 2 stundām. Tātad tas, ka lidostā sēdi vienu stundu gaidīdams pacelšanos ir normāli. Ja nekur nelido vairāk par 2 stundām, tad tev kā pasažierim pienākas dažādas ekstras, kuras ir tiesības pieprasīt. Pārsvarā gan tās tiek nodrošinātas tāpat, bet, ja nu “aizmirst”, tad ir jāpaprasa. Tev ir jādod ēst pa velti, tev ir jādod atspirdzinājumi pa velti un tev ir jādod iespējas komunicēt. Iespējas komunicēt nozīmē zvanīt pa telefonu, sūtīt faksus un dot iespēju sērfot pa internetu.

Ja tev iedeva ēst, dzert un haļavnu netu, bet lidmašīna nav gaisā arī pēc 5 stundām, tad tev pienākas vēl viena ekstra – tu vari pieprasīt naudas atlīdzību par biļeti. Ja nu tu neņēmi naudu, bet lidmašīna joprojām kavējas un reiss tiek pārcelts uz nākamo dienu? Tad nebēdā, jo aviopārvadātājam ir jānodrošina tev viesnīca un ceļš līdz viesnīcai. Šeit gan vari sākt vairāk raudāt nekā priecāties, jo visdrīzāk “viesnīca” būs vislētākais ūķis visšaubīgākajā rajonā, bet “transports” būs kautkas, ko saukt par neērtu būtu cildinoši.

Protams, eksistē arī tiesības, kas paredz, ka pasažieris var saņemt arī kompensāciju no aviopārvadātāja, ja šams ir “aizkavējies”. Taču šī norma ir lielākoties paredzēta naiviem zēniņiem, jo satur atrunu – kompensācija nav izmaksājama, ja aviopārvadātājs ir licis lietā visus iespējamos līdzekļus, lai novērstu aizkavēšanos. Kas var būt vienkāršāks, kā pateikt “jā, darām visu iespējamo”.

Treškārt, reisi var tikt arī atcelti un tādā gadījumā pienākas atlīdzinājumi. Atcelšana parasti notiek pēc aizkavēšanās, bet uzzināt vai reiss ir “atcelts” vai tikai 72 stundas “kavējas” var aviopārvadātāja kasē. Par atcelšanu norāda tas, ka reisa numurs tiek nomainīts vai pazūd no kopējā saraksta. Atcelšanas gadījumā ekstras ir plašas – jādod gan ēst, gan dzert, gan haļavnijs nets, gan jāapmaksā viesnīca. Turklāt, tiek piedāvāta izvēle: jāatmaksā biļetes vērtība vai jānodrošina cits ceļš līdz galamērķim. Cits ceļš var nebūt tās pašas kompānijas reiss, bet arī konkurentu.

Vēl pienākas tāds brīnums kā kompensācija par radušos ķibeli, taču es došu mazu mājienu: ja aviopārvadātājam nav jāsniedz kompensācija ārkārtas gadījumos “nestabila politiskā situācija”, “streiks”, “meteoroloģiskie apstākļi”, “drošības risks”, tad kāds varētu būt visbiežākais iemesls reisu atcelšanai?

Ceturtkārt, eksistē tāds rets gadījums kā “iekāpšanas atteikšana”. Šī problēma ir zem visām trijām augstākminētajām, jo kautkas tāds notiek ārkārtīgi reti, taču pietiekami bieži, lai par to būtu vērts zināt. Aviopārvadātāji parasti uz saviem reisiem cenšas pārdot vairāk biļešu, nekā ir pasažieru vietu. Viņi parasti aprēķina risku cik tautas varētu neatskriet uz lidmašīnu, tāpēc viņi pārdod par dažām biļetēm vairāk, lai nodrošinātu pilnu reisu. Bet, ja nu atskrien visi pasažieri, tad nākas iedarbināt “iekāpšanas atteikšanas” procedūru, lai atsijātu liekos.

Vispirms šī akcija sākas ar brīvprātīgo medīšanu. Aicina pieteikties cilvēkus, kas labprātīgi atteiktos no savas biļetes (iegūstot par to cenas kompensāciju vai citu biļeti). Ja nu dzirdīgas ausis neatrodas, tad iekāpšana tiek atteikta kādam no citiem pasažieriem neatkarīgi no tā kur viņiem jābrauc un kad tur jānokļūst. Par to pasažieriem tiek iedota cenas kompensācija vai cita biļete, turklāt pienākas arī kompensācija. Kompensāciju atkal nav viegli iegūt, jo aviopārvadātāji atkal atsaucās uz drošības apsvērumiem, piemēram, lidmašīna svērtu pārāk daudz. Šo kompensāciju gan ir vieglāk iegūt, nekā kompensāciju par atceltu lidojumu.

Vairākās vietās augstāk tiek minēta mistiska un grūti iegūstama kompensācija. Tā ir naudas atlīdzība atkarībā no ceļojuma garuma. 250 EUR izmaksā par ceļojumu līdz 1500 km, 400 EUR par ceļojumu līdz 3500 km un 600 EUR par vēl tālākiem. Bet, kā jau minēju, šo kompensāciju dabūt ir ļoti ļoti grūti, bet ja ļoti gribēsi un traki pacentīsies tad vari arī dabūt.

ECC Latvia sniedz palīdzību:

  • Latvijas iedzīvotājiem, kuriem ir radušās problēmas, iegādājoties preces vai pakalpojumus ES
  • ES iedzīvotājiem, ja radušās problēmas pērkot preces vai pakalpojumus Latvija.

ECC Latvia sniegtie pakalpojumi ir bez maksas!

PTAC palīdzēs, ja Latvijas iedzīvotājam radušās problēmas ar tirgotāju Latvijā (jeb Latvijas ietvaros).

Nu tā, tas arī viss, vēl tikai linki uz organizācijām🙂 Ceru, ka kādam biju noderīgs.

PTAC ECC Latvija

2 komentāri »

  1. Bija noderīgi, jā, tikai nesapratu par to pēdējo kompensāciju – man maksā par to, ka es – nebadziņš – tālu braucu? Un kā tad tādai var pieteikties?🙂

    Komentārs by TheVAL — 2008-02-13 @ 12:11

  2. ne jau par to, ka taalu brauc, bet, ja tavs reiss ir atcelts:) taadaa gadiijumaa griezies pie savs aviokompaanijas un ciinies par savaam tiesiibaam!!!

    Komentārs by laura — 2008-02-13 @ 12:30


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Komentēt

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Mainīt )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Mainīt )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Mainīt )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Mainīt )

Connecting to %s

Create a free website or blog at WordPress.com.

%d bloggers like this: