Viedumu Vietne ar Sandi

2008-01-16

Par baltajiem runčiem

Filed under: Cult.Pop., Tech — Sandis @ 18:11

Šis raksts ir tapis kā atbilde uz sārņotāja – Baltais Runcis ierakstiem, kurus izlasīju nekur.lv. Pēc to izlasīšanas man neradās absolūti nekāda vēlme kautko mainīt, tā vietā man radās ideja drīzāk uzrakstīt par to, ko es domāju, jo, izrādās tādu kā es ir daudzi, piemēram, Salavecis.lv. Un mēs visi mīlam apgriezt rakstus, un mēs visi jūtamies kā Andreji Upīši, un mēs visi rakstam nežēlīgi kaitinošus virsrakstus, kas sēž tev atmiņā un kaitina Tavu ziņkāri “a kas tad tur ir tālāk, a?”. Un mēs visi prasam Tavu nežēlīgi dārgo laiku, prasīdami vienu peles klikšķi, lai Tev uzliktu milzīgu apgrūtinājumu izlasīt, kas notiek tālāk.

Seriālus neskaties, dēls? Tur katras sērijas beigās kautkas notiek, ka jāgaida nākamā sērija, lai sagaidītu pāris sekunžu atrisinājumu!

Es šo rakstu neapgriezīšu, īpaši tādiem eksemplāriem kā Tu, lai Tu varētu izlasīt šo rakstu līdz galam.

Kāpēc es tā daru, iemesls numur viens: Es tā varu. Es tā gribu. Man tā liekas labāk. Kāpēc man tā liekas labāk? Man patīk, ja man ir viena-divas rindkopas galvenim jeb ievadam, kas aptuveni sasummē raksta būtību. Es atzīstu, man ne vienmēr sanāk, dažreiz es rakstā uzrakstu kautko vairāk nekā domāju sākumā. Varbūt viss pārējais raksts vispār ir bezsakars. Tieši tāpēc es izmantoju iespēju apgriezt saturu. Lai neliktu tev iepazīties ar informāciju, kura varbūt tev nemaz neinteresē. Tu atnāc uz manu blogu, pārlasi virsrakstus, pirmo rindkopu, tev viss šķiet nevajadzīgs un bezsakarīgs – autors raksta par galīgu sviestu, kas mani neinteresē. Kurš gadījums tev liekas sakarīgāks – lietotājs atnāk, mazliet “paskrollē” (lieto peles ritenīti vai virzienpogas vai ar peli velk to stabiņu labajā pusē) un iet pie svarīgākām darīšanām – vai – lietotājs atnāk, ik pa brītiņam iebrauc tekstā, smagi skrollē un pēc laba laika atstāj lapu, saprazdams, ka ir iztērējis pārlieku daudz laika bezvērtīgam saturam.

Tagad pieņemsim, ka tevi interesē viens ieraksts no desmit pirmajā lapā. Baltajam Runcim pirmajā lapā ir 6 ieraksti un man 10. Lai es nokļūtu no savas lapas augšas līdz lejai, man vajadzēja 5 peles rullīša pagriezienus ar pirkstu. Lai to izdarītu pie Baltā Runča, man vajadzēja 17. Varbūt salīdzinājuma metodoloģija nav labu labā un ir subjektīva, bet pietiekami salīdzinoša un viegli atkārtojama – Baltā Runča lapas skrollēšana līdz lejai bija laika ziņā trīs reizes lielāka par manējo. (Tests zaudēs jēgu, jo es publicēšu šo te neapgraizīto garo rakstu, tāpēc skrollēšanas laiks palielināsies man par sliktu.)

Pāriesim pie RSS agregatoriem, jo nu kurš leimeris un klikšķināt slinkotājs tad izmanto tādu lietu kā lapas – viņam ir RSS. Brīnumains veids, kas padod viņam visu lasāmo saturu uz paplātes. Nu ok, ne visi, daži dumpojās un “apgriež” tos tekstus. Bet… es nesaskatu atšķirību no RSS tiem trūkumiem un priekšrocībām, ko es uzskaitīju par lapu. Informācijas gūzma ir gūzma un viņa man nāk un aizņem vietu. Atkal skrollējam cauri liekai informācijas gūzmai un domājam – ko tas autors iedomājies: viņš kāds Čaks, Rainis, ka raksta tādu sviestu un man tas ir jāsaņem, varbūt labāk atteikties no tā spamera abonēšanas RSS.

Iemesls otrais: tev nebūs manu informāciju lieki valkāt. Pieņemu, ka es esmu tikai iekš nekur.lv rss agregatora un nekur citur, jo es tieši “apgriežu” tekstus. To es uzskatu par labu zīmi, jo pirmkārt – es neesmu nekāds baigais rakstnieks un naudas grābējs, kas alkst milzīgu publicitāti, un otrkārt – lai nokopētu manus tekstus, cilvēkiem nākas pašiem papūlēties un ar ctrl+c ctrl+v padarboties. Kāds nevar tā vienkārši pieslēgt manu RSS padevi savam resursam un “lai tik čalis drukā”.

Iemesls trešais: es vēlos, lai lietotāji klikšķina uz maniem linkiem. Jā, es vēlos, lai viņi nebūtu tikai garāmgājēji, vēlos dalīties savās domās ar cilvēkiem, kas mani grib lasīt, nevis tikai kautkādi krēsla vergi, kas lasa mani caur trešās puses lapām. Ideāli, ja viņi mani iekomentē zem mana raksta, kur es varu viņiem arī atbildēt, nevis kādā citā lapā. Ja cita lapa nokopē pa tiešo manu rakstu (un ieliek atsauci, protams), tad viņi ir izvēlējušies, ka mans raksts ir labs un uzņēmušies atbildību atbildēt uz komentāriem pie sevis.

Iemesls ceturtais: es rakstu priekš sevis un mans raksta pasniegšanas veids skaitās pie tā kā es rakstu priekš sevis. Tu taču nelasīsi biologa memuārus tikai tāpēc, ka viņam ir forša teikuma struktūra. Toties tu lasīsi sarkanais.lv vai noiet.lv rakstus, pat ja katrs trešais vārds būs “bļe” un trūks puse no pieturzīmēm. Es rakstu (vai cenšos) struktūrā “galviņa – apkopojums” – “problēmas ievads” – “problēmas iztirzājums” – “problēmas nobeigums un secinājumi”. Man savs uzrakstītais neliekas bezsakarīga teksta čupa, kas zaudē jēgu, ja to pēkšņi atdala. Tāpēc es atļaujos sadalīt ievadā un nobeigumā.

Sākšu tagad lamāties.

Pīkstieni par “lasīt tālāk” noņemšanu man liekas debīli sava narcisisma diktēti untumi, kurus var salīdzināt ar sliņķi pie televizora – programmā stāv rakstīts, ka tūlīt sāksies “Pludmales patruļa”, taču ir slinkums sameklēt pulti, lai pārgrieztu kanālu. Tāpēc jābubina, ka pa šito kanālu neko normālu nerāda un jāciešās, skatoties “Hameleonu rotaļas”.

Iepriecināšu, tu neesi pirmais šāds pīkstētājs. Pirms laba laika nombre.lv arī pīkstēja par to pašu, turklāt aizstāvot ideju, ka, lūk, RSS ir domāts tikai pilnu rakstu padošanai. Manuprāt, RSS ir domāts, lai iepazīstinātu. Var arī spamot, uz priekšu. Baltajam Runcim ir raksts par kautkādu boksa filmu. 75% no raksta apjoma jeb “satura” ir bildes, kuras, saņemot RSS, būs obligāti jānokopē papildus un, galvenais, jāskatās. Ar to tu atšķiries no nombre, jo viņa filosofija vai stils ir izveidot vienu centrētu teksta blāķi, kas padod visu galveno informāciju. Nevaru argumentēt ar ko tas ir slikti, vienkārši atšķirīgi, tāpēc viņš var padot visu savu tekstu caur RSS, pretējā gadījumā viņš nespēs ieinteresēt potenciālos lasītājus.

Viens no taviem argumentiem ir, ka to daram statistikas dēļ. Es nekur nelielos ar savu statistiku, bet jā, protams, es vakarā dročiju skatoties kā mani cipari ir četrkāršojušies dēļ tā, ka esmu ielicis “lasīt tālāk”.

“cilvēki, kuri arī ir mūsu lasītāju vidū, vairs negrib lasīt rakstus, kuri ir apgraizīti”. Es neizteikšos, kas varētu būt “mūsu” vidū, bet dalīšana savējos-tavējos ir tehnoloģija baiļu radīšanai. Nu ja viņi negrib, tad es un citi tādi kā es drīz tapsim izstumti no blogošanas vidus, jo mūs neviens nelasīs. Tad tu paliksi viens vienīgais un celsi sava bloga apmeklējumu uz mūsu bijušo apmeklētāju rēķina.

Tavu rakstu es klasificētu arī skaudības sadaļā. “Raksts, kas palicis bez lasītāja” – jā, skumji, bet ja raksts nav izlasīts, tad nav arī lasītāja. Taču tas ir diezgan bāls pamatojums, kāpēc vajag likvidēt dalīšanu tālākai lasīšanai. Starp citu, cik rakstus lasītājs palaidīs garām, jo viņam apniks skrollēt tavus memuārus?

“skumjāk ir tas, ka raksts palicis bez lasītāja, respektīvi- mēs esam uzdrukājuši pa tukšo”. Te nu es nesaprotu: tu esi ar ko neapmierināts? Ar to ka kāds ir uzdrukājis apgrieztu rakstu, kāds nav izlasījis un mēs esam cietēji, jo zaudējām lasītāju. Katrs no blogiem var zaudēt kādu lasītāju, taču no vairākiem blogiem rakstītu rakstu dēļ apmeklētāju var zaudēt tikai rakstu apkopotāji.

Baltais Runci, ko Tu pārstāvi, kā vārdā Tu aģitē? Vai Tu gribi dalīt pūles par katru uzrakstīto rakstu, pat ne savu?

14 komentāri »

  1. Baigi smagi tas ir uzrakstīts. Cik es noprotu, nevienam jau nav tādu tālejošu nodomu, vnk cilvis dara kā viņam ērtāk, kā to liek zemapziņa. Pēc šitā raksta sanāk, ka Runcis ir kaut kas līdzīgs Čegevaras un Berijas krustojumam ar tālejošu ļaunprātīgu stratēģiju, kas tendēta uz mazāk noslogotu prātu paverdzināšanu sava merkantīlā labuma gūšanai. Ai, da brosņi, nav jau tik traki.

    Komentārs by Salavecis — 2008-01-16 @ 18:28

  2. Čegevara + Berija = man kautkas tāds prātā pat neienāca 🙂 būs jau labi, gan jau pārdzīvos.

    Komentārs by Sandis — 2008-01-16 @ 18:33

  3. Par ko tāds stress? Kā grib tā dara. Daži te iedomājas, ka spēs mainīt blogošanas kultūru? 🙂

    Ja godīgi, tad mani netraucē ne pilni teksti, ne apgriezti. Ne Google Readerī, ne arī nekur.lv Tāpat labāk lasu to oriģinālajā izskatā autora mājas lapā uzspiežot uz saites RSS padevē. Pie tam ir tas, ka lasot regulāri Latvijas blogus, ir jau skaidri zināms, ko katrs Latvijas blogeris raksta, un ko no tā vari sagaidīt, pat ja raksts ir saīsināts ar “Lasīt tālāk..”

    Mazāk vajag uztaukties 🙂

    Komentārs by Jānis Ziediņš — 2008-01-16 @ 18:41

  4. es pat necentos visu šito izlasīt, pa diognāli izlasīju…
    resumē – nebrīnos, ka tev ir tikai 2 readeri caur rss 😉 viens noteikti esi tu pats 🙂 tatad viens readeris. great success 🙂

    Komentārs by Māris — 2008-01-16 @ 18:45

  5. un vēl, pats tu te kā Luteris māci, bet šo rakstu nekādīgi neesi apgriezis uz read more 😉

    Komentārs by Māris — 2008-01-16 @ 18:46

  6. Divas lietas:
    1. Es izlasīju Tavu rakstu.
    2. Tev nav homora izjūtas (Vai arī es nemāku homoristiski rakstīt. Izvēle Tavā ziņā) 🙂

    Komentārs by baltais runcis — 2008-01-16 @ 18:49

  7. Ziediņš: satraukums ir par to ka uzrodas visādi pesteļotāji, kas māca, kā pareizi blogot. tātad, es pesteļoju pretī.
    Māris: tas feedburner man neko nenozīmē, mani abonē vairāk caur vietne.wordpress.com/?feed, bet wordpress.com es nevaru uzlikt, lai visus pārsūta uz turieni. par otro – tu neesi izlasījis rakstu.

    Komentārs by Sandis — 2008-01-16 @ 18:50

  8. baigais spams sanaaca… un es tiko ieveeroju, ka tu esi manaa rss readerī… damn, izņemšu laukā 🙂

    Komentārs by Māris — 2008-01-16 @ 18:51

  9. psc, tagad man būs 1 lasītājs 😀

    Komentārs by Sandis — 2008-01-16 @ 18:55

  10. Palasot Māra komentārus sajutos kā niecība, jo mani neviens caur rss nelasa. 😦 Mani vispār nelasa. Ja tev nav bloga tu neeksistē.

    Komentārs by asdfg — 2008-01-16 @ 19:12

  11. Aizmirsu vel piebilst. :)) Bet tik un tā paldies, es vismaz tagad zinu dzīves mērķi.

    Komentārs by asdfg — 2008-01-16 @ 19:12

  12. bet rezumējot visu tavu rakstu, varu teikt vienu, katrs izvēlas savu veidu, es piemēram bieži metu laukā rss feedus kuriem ir apgriests saturs, man vnk kretinē, ka man tagad būs jāspaidās. Kā nu kuram

    Komentārs by Māris — 2008-01-16 @ 19:15

  13. Sorry, bet tu neesi gudrs…

    Komentārs by Raitis — 2008-01-16 @ 23:08

  14. Es ar vislaik nevarēju saprast, nafig Tu tos rakstus īsini. Tagad saprotu! Bet nu tā skrollēšana man netraucē. Netraucē arī klikšķināšana. Ja Tu saki, ka pirms šī raksta publicēšanas Tev bija 5 reizes jāskrollējās, lai tiktu līdz lapas apakšai, tad es saku, ka tagad, kad esi šo rakstu publicējis, man pietika ar 2 skrollējieniem.. Viss atkarīgs no peles uzstādījumiem.. 😉

    Komentārs by edgarsr — 2008-01-17 @ 12:53


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Komentēt

WordPress.com blogs.

