Viedumu Vietne ar Sandi

2007-08-16

Viņa ir atbaidoša!

Filed under: Cult.Pop. — Sandis @ 13:51

Tāds bija pirmais iespaids par šodien redzēto sievieti. Lokoti mati līdz pleciem, pelēki minisvārki ar ielocītām buktīm visapkārt, brīvi krītošs balts krekls ar atpogātām augšējām pogām – izskats, kāds bieži sastopams skolās un universitātēs. Bet viņai bija pāri četrdesmit.

Pēdējā laikā esmu piefiksējis ielās salīdzinoši daudz šādas sievietes pusmūžā un pāri, kas ģērbjas kā mazas pusaugu meitenes. Un pret visām mans pirmais iespaids ir bijis negatīvs. Bet šodien, tūlīt pēc negatīvā novērtējuma, man iešāvās prātā nākamā doma – kāpēc tā? Galu galā minētā sieviete neizskatījās tik slikti, bet tomēr mana reakcija bija noraidoša.

Mazliet padomājis, es secināju, ka tās bija viņas drēbes, kas man likās nesaderīgas un kautkādā ziņā svešas no piederības viņai. Lomas! Tās ir lomu spēles – es vienkārši nespēju kautkādā ziņā pieņemt, ka “skolnieces” vai “mazas meitenes” stils var būt vecākai sievietei. Līdzīgi kā profesijām mēs asociējam noteiktu ģērbšanās stilu ar noteiktu uzvedību noteiktā vietā. Vīrieti uzvalkā vai sievieti lietišķā kostīmā var uztvert kā svarīgu ar biznesu saistītu cilvēku. Cilvēku gaismu atstarojošā vestē kā sētnieku, strādnieku vai policistu. Drošvien tas pats attiecas uz sociālo un dzimumu lomu. Kautkādā ziņā es pieņemu, ka noteiktu gadu cilvēki ģērbsies attiecīgi saviem gadiem.

Ko varētu nozīmēt attiecīgi saviem gadiem? Drošvien tas nozīmē ģērbties attiecīgi savai kultūrvēsturiskajai izpratnei. Ar to es domāju, ka noteiktu gadu cilvēkiem būs unikāla izpratne par pieņemamo un nepieņemamo, populāro un nepopulāro pašiem priekš sevis. Tā kā ar katru nākamo piedzimšanas gadu šī izpratne mainās sakarā ar to, ka audzināšanas apstākļi ir mainījušies un tiek iemācīta cita informācija, tiek pasniegta cita populārā kultūra (vismaz citā izskatā). Visdrīzāk mūsdienu vecmāmiņu vecvecvecmāmiņas raudzītos uz pirmajām kā uz “moderni ģērbtām”, nemaz nerunājot par viņu mazmeitiņām. Domāju, ka to pašu var teikt par vīriešiem.

Drošvien lielu iespaidu tam, ka es tā domāju un uzskatu ir veicinājusi mana dzīvošana kopš dzimšanas Latvijā, kur lielākā daļa vecāku cilvēku neceļo un dzīvo savā stagnējošajā kultūrā. Ja tā padomā – tie vecie cilvēki, kas regulāri ceļo, arī veido savādāku tēlu salīdzinājumā ar saviem vienaudžiem. Iespējams, ka dzīvojot un pierodot, ir grūti samierināties ar šīm atšķirīgajām niansēm.

No otras puses – vai tad cilvēks neģērbjas kā pats vēlas? Tā kā viņš domā kā viņš atbilst kādai noteiktai lomai, stilam vai pēc tā kas viņam pašam patīk? Un var jau būt, ka šīs sievietes-kas-ģērbjas-kā-jaunietes vienkārši negrib atpalikt no kopējā pievilcības tirgus. Man tikai tas nešķiet visai glīti.

2 komentāri »

  1. Manuprāt, tie ir stereotipi un aizspriedumi, kas neļauj Tev šo sievieti uztvert kā normālu cilvēku, kas par spīti saviem gadiem cenšas sekot līdzi modei.

    P.S. “Kautkādā ziņā es pieņemu, ka noteiktu gadu cilvēki ģērbsies attiecīgi saviem gadiem [..] tiek iemācīta cita informācija, tiek pasniegta cita populārā kultūra (vismaz citā izskatā)” – varu tikai piebilst, ka man šķiet Tu uzskati, ka, ar gadiem, mēs katrs iestrēgsim savā stilā, neraugoties uz jaunajām tendencēm un modes aktualitātēm. Varbūt tas tā arī būs, taču personīgi man negribētos tādai būt un nevienam citam to arī nenovēlu. Savā ziņā es apbrīnoju tās dāmas pēc 60, kas tiešām ir augstākajā mērā dāmas. 🙂

    Komentārs by thezeezee — 2007-08-17 @ 8:14

  2. Pilnīgi iespējams, ka tie ir aizspriedumi un stereotipi, bet kautkam jau jāveido patikas un nepatikas robežas.

    Komentārs by Sandis — 2007-08-17 @ 10:31


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Komentēt

Create a free website or blog at WordPress.com.

